راهنمایی در مورد خرید لباس عروس

خب! حالا وقت انتخاب لباس عروس‌تان رسیده! هیجان دارید نه؟ احتمالا احساسات نوستالژیك زیادی هم دارید، در مواقعی هم اشك در چشم‌هایتان حلقه می‌زند؛ بیشتر در مواقعی كه چشمتان به عكس‌های دوره كودكی‌تان می‌افتد كه معمولا در مظلومانه‌ترین حالت ممكن انداخته شده! آن دختر كوچولویی كه برای دفاع از عروسك‌هایش می‌توانست موی دختر همسایه را بكشد و جلوی دوربین به مظلومانه‌ترین شكل ممكن لبخند بزند دارد عروس می‌شود. (الان اشك بیشتری در چشمتان حلقه زد، نه؟) حالا برای اینكه در شب جشن جلوی دوربین عكاس‌های محترم بتوانید یك لبخند زیبا تحویل بدهید و همه تایید كنند كه «به‌به! چه عروسی شده!» باید همه‌چیز از جمله لباستان در بهترین شكل ممكن باشد. لباس عروس و آن آقایی كه به‌عنوان داماد كنار شما می‌ایستد تنها وجه تمایز شما با بقیه است. داماد را كه قبلا انتخاب كرده‌اید اما برای لباس عروستان برنامه ویژه‌ای داریم!

 
  كی بخریم؟

قبل از انتخاب لباس عروس از خودتان چند سوال منطقی بپرسید: عروسی در چه فصلی قرار است برگزار شود و در چه فضایی؟ باغ یا سالن؟ پاسخی كه به هر كدام از این سوالات می‌دهید به انتخاب مناسب‌تان كمك خواهد كرد مثلا اگر جشن در باغ برگزار می‌شود بهتر است از لباس عروس‌های اصطلاحا مخمل‌نما استفاده كنید یا اگر یك سالن كوچك میزبان جشن شماست، بهتر است مدل‌هایی با دامن‌های مواج را انتخاب كنید تا شكوه لباس‌تان كوچك بودن فضا را خنثی كند.  اگر قصد دارید لباس مورد نظرتان را به خیاط بدهید بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام كنید چون دوختن یك لباس عروس معمولا زمانی بین 4 تا 6 ماه را به‌خودش اختصاص می‌دهد. در مواردی كه قرار است كار زیادی روی لباس انجام شود این زمان می‌تواند بیشتر هم شود. سعی كنید حداكثر 8ماه قبل از جشن سراغ انتخاب لباستان بروید.
  در مزون‌ها چه خبر است؟

فضایی رمانتیك و زیبا و خیالی فقط می‌تواند متعلق به یك‌جا باشد: مزون لباس عروس! معمولا شما را به داخل اتاق لباس‌ها راهنمایی می‌كنند. به یاد داشته باشید در روز بازدید از مزون، عكس مدل‌هایی كه دوست دارید را همراه‌تان ببرید و به فروشنده نشان دهید. او تعدادی لباس را برایتان خواهد آورد. قبل از پوشیدن‌شان خوب نگاه‌شان كنید و اگر دوست نداشتید از چرخه انتخاب‌ها حذف خواهند شد.  اگر به فروشنده مزون اطمینان دارید از او هم نظر بخواهید. در صورتی كه به سراغ افراد حرفه‌ای رفته باشید از شنیدن پیشنهادهای‌شان حیرت خواهید كرد!
  وقت بگیرید

بیشتر مزون‌های لباس عروس وقت قبلی تعیین می‌كنند. دلیلش هم ساده است: هنگامی كه شما با وقت قبلی به مزون می‌روید تمام حواس فروشنده‌ها به شما معطوف است و تمام حواس شما هم به لباس‌ها، نه به مقایسه با سایر عروس‌ها! پس قبل از اینكه به مزون مورد نظرتان بروید، وقت بگیرید. وقت ملاقات را در ساعات ناهاری یا ساعات بعد از بدنسازی نگذارید. قرار نیست خسته و كوفته یكی از بهترین تجربه‌های زندگی‌تان را داشته باشید.  سعی كنید این تجربه را با كسانی كه خوشحال‌تان می‌كنند، تقسیم كنید. مثلا از مادر یا دوستان صمیمی‌تان بخواهید همراه‌تان بیایند البته بردن این افراد یك ریسك بزرگ هم دارد: ممكن است یك عالمه نظر بدهند كه فقط شما را گیج كند؛ ریسك‌پذیر باشید، به دیدن چهره‌های خندان‌شان می‌ارزد!
  یعنی خودشه؟

«یعنی خودشه؟» یكی از سوال‌هایی است كه در 2 مقطع اساسی زندگی دختر خانم‌ها خودش را نشان می‌دهد: 1. زمانی كه برایشان خواستگار می‌آید به این معناست كه آیا این مرد، همان مرد آرزوهای من است؟ 2. وقتی برای خرید لباس عروس می‌روند: یعنی دیگر نگردم؟ این لباس همانی است كه من می‌خواستم؟ برای اینكه مطمئن شوید این لباس خودش است باید به چند نكته توجه كنید؛ اول از همه لباس مناسب لباسی است كه همزمان از نظر منطقی و از نظر احساسی با آن كنار بیایید. جور در آمدن لباس با بودجه‌تان هم كه جای خودش را دارد.

زمان خرید لباس دست‌هایتان را در آن بالا و پایین كنید. چندبار با لباس بلند شوید و بنشینید چون در روز جشن این كار را به كرات انجام خواهید داد. مطمئن شوید بندهایش روی پوستتان جا نمی‌اندازد یا قسمت قفسه سینه‌اش تنگ نیست. جنس قسمت داخلی لباس باید نرم و با لطافت باشد تا به پوست خدشه‌ای وارد نكند. اگر جزو آن دسته دخترهایی هستید كه به فلزات حساسیت دارند مراقب باشید بند لباستان فلزی نباشد. لباس عروس‌هایی كه خیلی سنگین باشند هم شما را اذیت می‌كنند. اگر لباسی هست كه همه چیزش را دوست دارید و متناسب است جز یك بخشش، مثلا یقه‌اش بلند است یا آستین‌هایش كمی پف دارد با خیاط مزون صحبت كنید. معمولا برای اینكه لباس را به شكل دلخواه‌تان دربیاورند معجزه می‌كنند!
  تعیین بودجه

اگر از ما بپرسید می‌گوییم بودجه از جیب می‌آید! یعنی چیزی كه به جیب‌تان وابسته است، حالا درست است كه لغت‌نامه‌ها چیز دیگری می‌گویند اما ما واقعیت را می‌گوییم. به جیب‌تان نگاه كنید! آنقدر دقیق نگاه كنید كه امكان رویاپردازی‌های پرنسس‌گونه را از خودتان بگیرید. وقتی می‌دانید فلان مزون لباس‌هایش قیمت بالایی دارد و شما هم پولتان به این لباس‌ها نمی‌رسد، پایتان را در آن مزون نگذارید. چه كاری است؟ اگر بروید و دلتان پیش یكی از این لباس‌ها گیر كند، كار تمام است. هر مدل دیگری را ببینید خوشتان نمی‌آید و احساس نارضایتی خواهید كرد. در نهایت قرار نیست هرچه پول دارید را خرج لباستان بكنید. شما در هر حال در شب جشن می‌درخشید. پس خودتان را مقید به خرید گران‌ترین مدل نكنید؛ به زیبایی خودتان حتی با یك لباس ساده هم ایمان داشته باشید.
 چقدر بپردازم؟

بعد از این‌كه تصمیم‌تان قطعی شد و لباس دلخواه‌تان را انتخاب كردید وقت گرفتن اندازه‌تان می‌رسد. ممكن است قصد داشته باشید وزن كم كنید، یادتان باشد از آن جایی كه كوچك كردن اندازه لباس آسان‌تر از بزرگ كردن اندازه آن است و شما هم از میزان دقیق وزنی كه كم خواهید كرد خبر ندارید بهتر است طبق سایز فعلی‌تان اندازه‌ها گرفته شوند. 50درصد از هزینه‌ها را به‌صورت ودیعه بپردازید. لباس معمولا 6تا 8 هفته قبل از روز جشن آماده است. مزون‌تان با شما تماس خواهد گرفت و شما باید برای پرو بروید. اگر قرار است مدتی قبل از جشن برای گرفتن عكس آماده باشید بهتر است با خیاط‌تان هماهنگ كنید تا لباس را در وقت مورد نظر آماده كند.
  سایر خریدنی‌ها

بعد از اینكه لباستان انتخاب شد و نفس راحتی كشیدید پیش بروید به سوی آرایشگاه! از آرایشگرتان در مورد مدل مویی كه به شما می‌آید سوال كنید. با توجه به مدل مو و ایده او و سلیقه خودتان به سراغ انتخاب تاج مناسب بروید؛ تاج‌های مختلف را روی سرتان امتحان كنید تا ببینید كدام یك بیشتر به شما می‌آیند.

بعد از تاج نوبت به انتخاب كفش می‌رسد. بهتر است در ساعات پایانی روز یا بعد از فعالیت زیاد به سراغ خرید كفش بروید این‌طوری خیالتان راحت می‌شود كه كفشتان در ساعات پایانی روز عروسی پایتان را نخواهد زد. سعی كنید همه این كارها را قبل از روز پرو اصلی انجام دهید تا در آن روز بتوانید همه چیز را در كنار هم ببینید!
  بعد از تحویل لباس

نحوه بستن دكمه‌ها و جمع كردن دنباله لباس و… را كه خوب یاد گرفتید، لباس را لای مقدار زیادی زرورق گذاشته و تحویل‌تان می‌دهند. می‌توانید محض احتیاط یكی از دوستان‌تان را همراه خود ببرید تا با نحوه مراقبت از لباس و بستن دكمه‌ها و… آشنا شده و روز جشن به شما كمك كند.

برای لباستان از قبل یك جای عالی در نظر بگیرید. از آن جایی كه قد لباس بلند است یك‌چوب‌لباسی مرتفع برایش مناسب خواهد بود. لباس را در یك فضای خالی و تمیز آویزان كنید و مراقب باشید از جاسوسی‌های نامزدتان دور بماند. سعی كنید تا لحظه‌ای كه دم در آرایشگاه دنبال‌تان نیامده چشمش به لباس نیفتد، این‌طوری حسابی سورپرایز خواهد شد و قیافه‌اش دیدنی!

 
  مادرها گوش به زنگ باشند

فرقی نمی‌كند مادر عروس باشید یا مادر داماد، در هر دو صورت نقش شما در جشن عروسی فرزندتان خیلی مهم و پررنگ است آنقدر كه كافی است اعلام كنند این هدیه را مادر داماد داده تا همه چشم‌ها با وسواس و دقت به سمت شما نگاه كنند: مادر عروس یا داماد چه پوشیده؟ لباسش با سن و سالش مطابقت دارد؟ رنگش چطور؟ مدلش برای این مراسم به اندازه كافی رسمی هست؟ تمام این سوال‌ها را باید با یك انتخاب عاقلانه و زیبا جواب بدهید. ازدواج فرزندتان بعد از ازدواج خودتان مهم‌ترین جشنی است كه در آن شركت می‌كنید؛ پس حسابی به‌خودتان برسید! با عروس حرف بزنید! از او بخواهید در مورد لباسی كه دوست دارد در آن روز بر تن شما ببیند نظر بدهد. فكر كنید جشن ازدواج او مثل یك فیلم سینمایی است و او وظیفه كارگردانی این فیلم را دارد. پس شما به‌عنوان بازیگر این پروژه بزرگ سینمایی باید طبق نظر كارگردان لباس بپوشید.

    * البته چند نكته را نباید فراموش بكنید:

*   وقت شما گنج شماست! فراموش نكنید باید هر چه سریع‌تر لباستان را انتخاب كنید! البته یك استثنا هم هست: قبل از اینكه عروس لباس خودش و ساقدوشش را انتخاب نكرده خرید نكنید. ممكن است شباهت‌هایی بین رنگ یا حتی مدل پیش بیاید كه اصلا خوب نیست. بعد از اینكه لباس مورد نظرتان را خریدید، مراقب وزن خود باشید؛ مبادا روز جشن دست‌تان را توی حنا بگذارد!

*   سبك لباس عروس و ساقدوش‌ها را در نظر داشته باشید. توجه به میزان رسمیت و مدل لباس‌ها خودبه‌خود با شما حرف می‌زند و مثلا می‌گوید: لباس من تا چه حد باید زیبا باشد؟ عروس چه سبك‌هایی را می‌پسندد و… .

*   انتخاب رنگ لباس برای مادر عروس و داماد خیلی مهم است؛ توصیه اول ما به شما دور ماندن از رنگ‌های سفید، عاجی و كرم است. كسی كه در جشن لباس‌هایی با این رنگ‌ها را بپوشد دقیقا مثل كسی است كه با خودنمایی سعی می‌كند توجه‌ها را از عروس به‌خودش معطوف كند! قطعا قصد شما خودنمایی نیست و دلتان می‌خواهد روز ازدواج دختر یا عروستان یكی از بهترین روزهای زندگی‌اش باشد؛ پس مراقب باشید.

 

پیشنهادهای تكمیلی

درست است كه انتخاب لباس بخش اساسی كار است اما دلمان نیامد چند توصیه زیبایی را ضمیمه این گزارش نكنیم. این پیشنهادهای زیبایی به‌خصوص به كار عروس‌های بهاره می‌آید. از این پیشنهادها به خوبی استفاده كنید و نتایج‌شان را ببینید.

بطری آب را از خودتان جدا نكنید. آشامیدن آب كافی میزان انرژی شما را چند برابر می‌كند و انرژی دقیقا همان چیزی است كه در روزهای شلوغ نامزدی و عروسی به آن نیاز دارید. معجزه دیگر آب با طراوت كردن پوست‌تان است. اصطلاح آب زیر پوستش رفته از همین جا آمده. طراوت و شادابی را از پوست‌تان دریغ نكنید.

اگر نوشیدن آب برایتان سخت است نگران نباشید؛ به جایش از سوپ‌های كم نمك و سبزی‌ها و میوه‌های آبدار استفاده كنید. تاثیر این خوراكی‌ها بیشتر از نوشیدن آب نباشد، كمتر نیست.

بیشتر دختر خانم‌ها قبل از ازدواج خودشان را در روز عروسی‌شان تصور می‌كنند. برای مدل مو و آرایش سعی كنید تركیبی از تخیلات قبل از ازدواج و آنچه واقعا به شما می‌آید را انتخاب كنید. هر چقدر زودتر متوجه شوید چه چیزی بیشتر به شما می‌آید به نفع آرایشگر و خودتان است.

زیبایی پوست شما تاثیر بی‌نظیری در آراسته نشان دادن ظاهرتان دارد. برای داشتن پوستی شفاف استفاده از لایه‌بردارها را فراموش نكنید.

با داروخانه یا پزشك پوست‌تان برای انتخاب لایه‌بردار مناسب مشورت كنید. برای آرنج‌ها و سرزانوها هم از این كرم‌ها استفاده كنید تا تیرگی‌شان را از بین ببرد. در كنار لایه‌بردار استفاده از كرم مرطوب‌كننده مناسب را هم فراموش نكنید. در نهایت به یاد داشته باشید پف زیرچشم‌ها یا حلقه تیره دور چشم می‌تواند برایتان دردسرساز باشد. از رول‌های مناسب ضد‌تیرگی دور چشم استفاده كنید یا خیار را به‌صورت حلقه‌حلقه شده روی چشمتان بگذارید تا آبرسانی كند. این كارها زیبایی‌تان را چندبرابر خواهد كرد.

بعد از اینكه تاریخ عروسی مشخص شد، معمولا یكی از نخستین كارهایی كه همه عروس‌خانم‌ها انجام می‌دهند مراجعه به داروخانه‌ها و خریدن این موارد است: نوار سفید‌كننده دندان، محصولات آبرسانی پوست و انواع و اقسام شامپوها و ماسك‌های ترمیمی مو اما چند درصد از آنها از این موارد استفاده می‌كنند؟ خیلی كم! فقط آنهایی كه همت آهنین دارند. خب استفاده كنید! این همه هزینه كرده‌اید كه روز ازدواج‌تان به زیباترین شكل ممكن بدرخشید! مسلما وقتی شب‌ها دیر می‌خوابید استفاده از نوار سفید‌كننده دندان یا مرطوب‌كننده‌ها كار سختی است اما با تمام خستگی‌ها خودتان را مقید به استفاده از این محصولات بكنید. یك بار دیگر دستورالعمل‌شان را بخوانید و این‌بار محض رضای خدا از باز كردن در آنها فقط برای لذت بردن از بوی خوبشان استفاده نكنید! یك بار هم استفاده كنید تا تاثیر كنند.
  توصیه هایی برای مادر یا مادرشوهر

از دوستان صمیمی و خیرخواه‌تان نظر بخواهید و بپرسید كدام رنگ به شما بیشتر می‌آید. رنگ لباس‌تان را طبق نظر عروس و آنها انتخاب كنید.

*   درست است كه روز جشن، روز اختصاصی عروس است اما به این معنا نیست كه اگر عروس یا دخترتان لباسی برای شما انتخاب كرده كه دوستش ندارید او را باخبر نكنید. می‌توانید از او بخواهید عكس مدل‌هایی كه مد نظرش است را به شما نشان بدهد و درنهایت خودتان انتخاب‌كننده باشید؛ لباسی را انتخاب كنید كه به شما احساس راحتی و آرامش می‌دهد. به قدر كافی فشار كارهای روز جشن روی دوشتان خواهد بود، نگذارید لباستان باعث ناراحتی‌تان شود.

*   معمولا رسم این‌گونه است كه اول مادر عروس لباسش را انتخاب می‌كند. بعد از اینكه لباس مورد نظرش را خرید به مادر داماد رنگ و مدل را اطلاع می‌دهد. مادر داماد نباید لباسی هم‌رنگ لباس مادر عروس انتخاب كند. بهترین گزینه برای مادر داماد پوشیدن كت‌ودامن‌های رسمی و زیباست.

 

 

   توصیه‌هایی برای ساقدوش‌ها

چند سالی است كه مراسم انتخاب ساقدوش در ایران هم باب شده و عروس‌ها از صمیمی‌ترین دوستان‌شان می‌خواهند ساقدوش آنها شوند. ساقدوش‌ها لباس‌هایی یك مدل و یك‌رنگ بر تن دارند كه البته در مواقعی می‌شود به داشتن رنگ یكسان اكتفا كرد و خیلی به‌دنبال مدل یك‌جور نبود. رنگ و مدل لباس شما به‌عنوان ساقدوش با مشورت عروس انتخاب خواهد شد.

در اینجا فقط یك نكته اساسی هست: با حفظ احترام تمام و كمال برای همه عروس‌خانم‌ها، باید به ساقدوش‌ها بگوییم فكر نكنند روز جشن تمامی بخش‌های شخصیتی دوست‌شان عوض خواهد شد.

اگر دوست‌تان به‌عنوان عروس پایش را در یك كفش كرده كه باید رنگی را انتخاب كنید كه بهتان نمی‌آید جلوی این خودخواهی را بگیرید!

درست است كه روز عروسی متعلق به عروس و داماد است اما به این معنی نیست كه شما باید بد لباس بپوشید تا عروس خوب به چشم بیاید!

همه ساقدوش‌ها سر رنگ با هم توافق كرده و رنگ مناسب را انتخاب كنند.

بهترین رنگ برای لباس شما صورتی ملایم، یاسی، آبی‌آسمانی و در نهایت قرمز لاكی است.

با توجه به رنگ پوست‌اكثرت‌تان سراغ رنگ مناسب بروید. مثلا اگر رنگ پوست‌تان سفید نیست از انتخاب رنگ‌هایی مثل لیمویی و زرد جدا خودداری كنید.

این مطلب در دسته: خرید عروسی قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه