مهرشهر در حال حاضر یکی از مناطق شهر کرج است. این منطقه تا پیش از سال ۱۳۷۲ شهری جداگانه از شهرستان کرج محسوب می‌شد و شهرداری مهرشهر (که اکنون شهرداری مناطق ۴ و ۱۲ کرج نامیده می‌شود آن را اداره می‌کرد و یکی از کاخ های بزرگ که اسمش کاخ شمس در این شهر میباشد.

مهرشهرکرج

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج

علت اصلی که می توان برای این نامگذاری یافت این است که بنیانگذار مهرشهر-شمس پهلوی- به آیین مهرپرستی گروید و نام خود را از خدیجه به شمس(خورشید یا مهر) و نام همسرش نیز از عزت الله به مهرداد(هدیه خورشید) تغییر داد. نامگذاری منطقه مهرشهر که اول به خواست وی «مهردشت» نامیده شده بود هم به خاطر گرایش به مهرپرستی بود؛البته برخی از عوام،به دلیل این که آیین مهرپرستی یا میتراییسم چندان شناخته شده نیست سهواً تصور می کنند که شمس پهلوی به مسیحیت روی آورده بود

در زمان محمدرضا شاه پهلوی و پس از ساخت کاخ مروارید در این ناحیه، یک بلوار ۴ بانده و منطقه‌ای ویلایی برای شهروندان در سه فاز در مجاورت کاخ ساخته می‌شود که مهرشهر نامیده می‌شود. این منطقه در ابتدا شامل ویلاهای بزرگ و پراکنده بود و از ۳ طرف به زمینهایی می‌رسید که به دستور شمس پهلوی برای بهبود آب و هوای منطقه به باغ سیب تبدیل شد. ورود افراد غیرساکن به این منطقه بدون هماهنگی مجاز نبود.افراد با کارت مخصوص به مهرشهر تردد می کردند. تا اواخر سال ۵۷ تعداد ویلاها رو به فزونی نهاد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) این منطقه به روی عموم مردم باز شد و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی متولی بسیاری از زمینهای خالی و ویلاهای متروکه شد. همچنین کاخ مروارید به تصرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد. منطقه اصلی بلوار ۴ بانده که این روزها بلوار شهرداری نامیده می‌شود، اکنون علاوه بر ویلاهای قدیمی که بسیاری از آنها دارای طراحی‌های منحصربه‌فرد معماران برجسته هستند فازهای یک و دو و سه نامیده شده‌است. پس از پیوستن مهرشهر به شهرداری کرج، مجوز آپارتمان سازی در این منطقه داده شده و بسیاری از ویلاهای تاریخی تخریب شده و به جای آن آپارتمان‌های سه تا پنج طبقه ساخته شده‌است اما فضای کلی شهر همچنان ویلایی باقی‌مانده‌است. فازهای چهار و پنج و محله‌های آق تپه وکیانمهر و زنبق و گلستان بعد از انقلاب به مهرشهر اضافه شده‌است. مناطق فاز یک تا سه مهرشهر هم اکنون جزو مناطق گران قیمت، زیبا و دیدنی کرج محسوب می‌شود. هم اکنون نیز دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد کرج در این منطقه قرار دارد.

آثار تاریخی و دیدنی

  • کاخ مروارید (بازدید برای عموم امکان پذیر است)
  • تپه باستانی آق تپه یا سفید تپه
  • چند ویلای تاریخی مربوط به خانواده پهلبد (دارای مالکیت خصوصی)
این مطلب در دسته: مناطق کرج قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه