گوهردشت یا رجایی‌شهر محله‌ای در شمال شهر کرج است. در گذشته در این مکان روستای وَهرجِرد (ورگرد) قرار داشته است.

نمایی از پارک ششم در خیابان اصلی گوهردشت

این محله از شمال به رشته‌کوه‌های البرز، از سمت غرب به بلوار اشتراکی (مصطفی خمینی)، از شرق به اوج و حسن‌آباد و جهانشهر و از جنوب به خیابان بهشتی (خیابان قزوین) و زمین‌های دامپروری منتهی می‌گردد.

گوهردشت دارای یک خیابان اصلی است که از سه‌راه گوهردشت (پل گوهردشت) تا بلوار مؤذن ادامه دارد و خیابان آزادی نام‌گذاری شده است. این خیابان بعد از فلکهٔ اول به صورت یک‌طرفه ادامه می‌یابد. خیابان اصلی گوهردشت خود چهارده خیابان فرعی دارد.

نمای جنوب به شمال خیابان رستاخیز، گوهردشت

بلوار رستاخیز (جمهوری اسلامی)[پانویس ۱]، بلوار ملک‌شاه (استقلال)، بلوار انقلاب، بلوار اشتراکی (مصطفی خمینی)، بلوار مؤذن و بلوار ملاصدرا از مناطق گوهردشت محسوب می‌شوند.

در سال‌های اخیر نوع سبک خانه‌های گوهردشت از ویلایی به آپارتمانی تغییر کرده‌است.

این منطقه دارای تعدادی شهرک نیز می‌شود که چهار شهرک شهید جهازی‌ها (انتهای خیابان اصلی)، بهارستان (ورودی جادهٔ آتشگاه)، آسمان (خیابان پیروزی) و بهداری از جملهٔ این شهرک‌ها می‌باشند.

از نهادهای بااهمیت گوهردشت می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی کرج و دانشکدهٔ فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی و پردیس کرج دانشگاه هنر و مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی کرج و دانشگاه پیام نور کرج اشاره کرد که بر اهمیت منطقه افزوده است.

دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد در جنب هم و شمال گوهردشت و در کنار بلوار مؤذن قرار گرفته‌اند. دانشگاه پیام نور نیز در شمال درب دوم دانشگاه آزاد در کوه‌پایه بنا شده است.

از پردیس‌های گوهردشت می‌توان به پارک سه‌باندی (شهید بهشتی) نرسیده به خیابان قائم (داریوش) و نبش خیابان سه‌باندی و نیز باغ ایرانی (میدان طالقانی)[پانویس ۲] اشاره کرد.

از جمله تفرجگاه‌های گوهردشت می‌توان به جادهٔ آتشگاه، محمودآباد، سیاهکلان و کوه‌های آن اشاره نمود که در این مناطق تمام شهر زیر پای شما قرار می‌گیرد و منظرهٔ بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

این مطلب در دسته: مناطق کرج قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

یک دیدگاه تا کنون.

  1. علی
    پاسخ

    خیلی جالب بود از زادگاهم با اطلع میشوم لطفا از حمام خزینه قدیمی ورگرد هم تصویر بفرستید

ارسال دیدگاه