قبل از خواندن اين متن اقدام به ازدواج نكنيد!!!

 

 

روش گفت‌وگوی قبل از ازدواج

روش گفت‌وگوی قبل از ازدواج

 

روش گفت‌وگو:

قرار است دو نفر باهم آشنا شوند تا بتوانند پس از اين آشنايي در مورد ازدواج باهم تصميم‌گيري كنند، اما چگونه باهم آشنا شوند؟ چه بگويند و چگونه بگويند؟! چه بپرسند و چگونه بپرسند؟! اين سؤالاتي است كه به نظر مي‌رسد پاسخ به آن بسيار اساسي است.

دو روش مهم براي آشنايي وجود دارد يكي روش «مصاحبه» است و ديگري روش «خود افشایی». شیوة مصاحبه خاص آشنایی یک فرد فرادست با یک فرد فرودست است. شیوه آشنایی یک مدیر منابع انسانی برای استخدام کارمندان، شیوة مصاحبه است. در شیوة مصاحبه، فرد فرادست سؤال مي‌كند و فرد فرودست پاسخ مي‌گويد. البته فرد فرودست نيز مي‌تواند سؤال كند، اما فرد فرادست ممکن است پاسخ کاملی ندهد. روش مصاحبه، روش آشنایی یک‌طرفه است که منجر به آشنایی بیشتر یکی از دیگری خواهد شد.

روش خود افشایی به اين ترتيب است كه هر دو نفر از خود می‌گویند و خود را برای دیگری افشاء می‌کنند. در این روش دو نفر با جایگاه برابر، باهم آشنا می‌شوند و هیچ برتری بین آنها مشاهده نمی‌شود. روش خود افشایی روش آشنایی دوطرفه و متقابل است که منجر به آشنایی بیشتر هر دو نفر از دیگری خواهد شد. خود افشايي شيوة آشنايي دوستانه است. دوستان براي آشنايي با يكديگر معمولاً از اين روش استفاده مي‌كنند.

در ازدواج و آشنایی برای ازدواج از هر دو شیوه استفاده می‌شود. بسیاری از اوقات یکی از طرفین خود را فرادست می‌پندارد، بنابراین به خود حق می‌دهد که بیشتر از روش مصاحبه استفاده کند و بسیاری از اوقات یکی از طرفین خود را فرودست می‌پندارد، بنابراین تنها به سؤالات فرد مقابل پاسخ می‌دهد و به خود کمتر این حق را می‌دهد که از ديگري سؤال بپرسد. اما در یک رابطه برابر و دوطرفه که مناسب همسری است، از روش خود افشایی استفاده می‌شود. هر دو نفر از خود می‌گویند و انتظار دارند که فرد مقابل نیز افکار، نگرش‌ها و باورهای خود را در همان زمینه افشا کند.

از آن‌جا که روش خود افشایی بهترین روش برای آشنایی قبل از ازدواج است، براي آشنايي بيشتر با اين شيوه به مثال زير توجه كنيد. در مثال زير دو نفر باهم آشنا مي‌شوند كه آشنايي چنداني باهم ندارند و يكي از اولين جلسات آشنايي خود را سپري مي‌كنند.

خانم: سلام، حالتون چطوره؟

آقا: سلام، ممنون، خوبم. شما خوب هستید؟

خانم: ممنون، متشكرم.

آقا: شما صحبت رو شروع می‌کنید یا من شروع کنم؟

خانم: فرقی نداره، مهم اینه که یکی شروع کنه.

آقا: پس اجازه بديد من شروع کنم، چون من الان کمی مضطرب هستم، مثل قبل از امتحان، دلم می‌خواد زود حرفام رو بزنم تا استرسم کم بشه.

خانم: چرا مضطربید؟ البته خوب من هم یک کم استرس دارم، ولی به هر حال اول یک رابطه شاید همیشه همین‌طور باشه. به هر حال من آماده شنیدنم.

آقا: من، احسان دینانی هستم، ۲۸ سال دارم. در تهران زندگی می‌کنم. همون‌طور که می‌دونید دانشجو هستم، در خوابگاه به سر می‌برم، فوق می‌خونم، در رشته مهندسی مواد دانشگاه تهران. در عین حال که درس می‌خونم کار هم می‌کنم، در شرکت مهندسی افرا. خانواده‌ام ساکن همدان هستند. سه خواهر دارم. خودم دومین فرزند هستم. خواهر بزرگم ازدواج کرده و خواهر دومم نامزد داره و بناست چند ماه دیگر عقد کنند. خواهر کوچکم سال آخر دبیرستانه. پدرم بازنشسته ارتشه و مادرم خانه‌دار. داماد اول ما مهندسه و یک شرکت خصوصی داره و نامزد خواهر دومم دانشجوی سال آخر پزشکیه. خوب اگه لطف کنید حالا شما خودتون رو معرفی کنید.

خانم: ممنون، البته قبل از این‌که خودم رو معرفی کنم، دلم می‌خواست بدونم تحصیلات خواهران شما چیه؟!

آقا: بله، البته. خواهر اولم ارشد معماری داره و خواهر دومم زبان انگلیسی خونده.

خانم: خوب همون‌طور که می‌دونید من مهتاب جمالی هستم و ۲۵ سال دارم. تهرانی هستم و سال اول کارشناسی‌ارشد هستم. رشته فلسفه علم دانشگاه تهران درس می‌خونم. فقط برخی اوقات تدریس می‌کنم. از نظر مالی وضع بدی نداریم، پدرم مخارج منو پرداخت می‌کنه. یک برادر دارم که سال دوم دانشگاه است و خودمم فرزند اول هستم. برادرم دانشگاه آزاد، اقتصاد می‌خوند. پدرم در کار صادرات و واردات فعاليت داره و شرکت داره. مادرم هم با پدر همکاری می‌کنه، اما بیشتر از این‌که نقش یک کارمند رو داشته باشه، نقش یک زن خانه‌دار رو داره.

آقا: خوب حالا تاحدودی حداقل با اسم و رسم هم آشنا شدیم.

خانم: با اسم هم نه با رسم هم؟!

آقا: البته البته … خوب برای این‌که با رسم هم نیز آشنا بشیم، چه بکنیم؟ چه جوری جلو بریم؟!

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در روش خود افشایی، افراد ابتدا از خودشان می‌گویند و خود را در یک زمینة خاص تاحدودی افشاء می‌کنند و سپس از طرف مقابل می‌خواهند که در همان محدوده خودش را افشا کند. جملة «شما چطور؟!» یک جملة کلیدی در پایان خود افشایی است. خود افشایی نباید طولانی و بي‌حد و مرز باشد. زنی را به خاطر می‌آورم که می‌گفت در يك جلسة آشنايي، دو ساعت تمام از خودم و ویژگی‌های خودم گفتم و مرد شنید و پس از دو ساعت شنیدن، رفت و دیگر نیامد و اکنون بعد از ۱۵ سال که از آن روز می‌گذرد، هنوز در این فکر هستم که چرا رفت؟ مگر در من چه دید که رفت؟! اگر خود افشایی برابر نباشد نتیجه‌اش همین خواهد بود. خود افشایی بهتر است در یک فرصت محدود دربارة یک موضوع خاص باشد و با یک موضوع ساده شروع شود و در طول زمان گسترش یابد.

پس از این‌که یک بیوگرافی از خود و خانوادة خود توسط هر دو نفر گفته شد، افراد آمادگی این را پیدا می‌کنند که وارد گفت‌وگوهاي موضوعي شوند. شیوه گفت‌وگو دربارة هر موضوع و هر سه فصل گفت‌وگو با همان روش خود افشایی خواهد بود. من از خودم می‌گویم و تو هم از خودت می‌گویی. من از آن‌چه هستم و آن‌چه فکر می‌کنم می‌گویم و تو هم از آن‌چه هستی و آن‌چه فکر می‌کنی. اگر سؤالی برای هر کدام از طرفین پیش بیاید می‌تواند همان‌جا سؤال را بپرسد. در روش خود افشایی، پرسش سؤال در بین خود افشایی‌ها انجام خواهد شد. هیچ‌گاه در این شیوه، گفت‌وگو را با پرسش از طرف مقابل آغاز نمی‌کنیم. در این روش همیشه در ابتدا از خود می‌گوییم. اگر در حين خود افشايي مطلبی مبهم بود، برای رفع ابهام، سؤال مي‌پرسيم و از پرسيدن سؤال دريغ نمي‌كنيم.

براي روشن‌تر شدن مطلب به ادامة گفت‌وگوي بالا توجه كنيد:

آقا: اگر موافق باشيد در مورد يك موضوع واحد صحبت كنيم و موضوع به موضوع جلو بريم.

خانم: بسيار خوب.

آقا: چند موضوع هست كه مي‌تونيم در ابتدا از اونا حرف بزنيم، مثلاً مذهب يا مثلاً سرگرمي‌ها و علايق يا هرموضوعي كه شما مايل باشيد.

خانم: موضوع سرگرمي‌ها و علائق به نظرم موضوع خوبيه، مي‌خواهيد در اين باره باهم صحبت كنيم.

آقا: بسيار خوب، اول شروع مي‌كنيد يا من شروع كنم؟

خانم: مي‌خواهيد شما شروع كنيد، من بعد از شما صحبت مي‌كنم.

آقا: بسيار خوب، مهم‌ترين سرگرمي و علاقة من يكي كتاب است و ديگري كوهنوردي. من اكثراً‌ كتاب مي‌خونم. به كتاب علاقه دارم و خيلي از اوقات فراغتم را با كتاب پر مي‌كنم. من خيلي كتاب مي‌خرم و شب‌ها معمولاً قبل از خواب كتاب مي‌خونم. اگر كتاب خوندنم مختل بشه، مثل اينه كه غذا خوردنم مختل شده!

خانم: پس شما كتاب‌خوان قهاري هستيد.

آقا: نه خيلي قهار ولي كتاب برايم خيلي مهمه. يك بخش مهم از زندگي من كتابه.

خانم: حالا چه كتاب‌هايي مي‌خونيد؟

آقا: من الان در حال مطالعه كتاب كليدر هستم.

خانم: چه جالب من هم كليدر را خوندم. كجاي قصه هستيد؟

آقا: من الان اواسط جلد دوّم هستم. شما كي كليدر را خونديد؟

خانم: من تقريباً ۲ سال پيش بود كه كليدر را خوندم. شما به رمان علاقه‌مند هستيد؟

آقا: آره، من حقيقتاً رمان خليل مي‌خونم. البته دوست دارم كه رمان‌هاي مطرح را مطالعه كنم نه هر كتاب داستاني كه در كوچه و بازار پيدا مي‌شه.

خانم: چه رمان‌هايي را تا حالا خونديد؟

آقا: تمام كتاب‌هاي داستايوفسكي، صلح و جنگ، كتاب‌هاي ماركز، كتاب‌هاي آل احمد و …

خانم: جالبه! من هم برايم مطالعه بخش مهمي از زندگيه. من هم كتاب‌خوان هستم، من به غير از رمان، فلسفه هم مي‌خونم هم فلسفة شرق و هم فلسفة غرب و جالب است كه بدونيد من اكثر پولم رو كتاب مي‌خرم يا كتاب هديه مي‌دم.

آقا: از كتاب‌هاي فلسفي چي خونديد؟ چي مي‌خونيد؟

خانم: من به فلسفة بوعلي سينا يا فلسفة مشاء خيلي علاقه‌مند هستم. از فلاسفة غرب هم به كانت، پوپر و نيچه علاقه‌مندم و آثارشون رو تا حدود زيادي مطالعه كرده‌ام.

آقا: الان چه مي‌خونيد؟

خانم: من الان در حال مطالعة اسفار ملاصدار هستم. اسفار كتاب فوق‌العاده‌ايه.

آقا: البته من مطالعات فلسفي ندارم ولي به جاي اون به موضوع تكنولوژي و به‌خصوص كامپيوتر و نرم‌افزارها علاقه‌مندي خاصي دارم.

اين بحث در مورد كتاب‌خواني همان‌طور كه ملاحظه كرديد با خود افشايي و پرسش از موارد مبهم و براي كسب اطلاعات بيشتر ادامه پيدا خواهد كرد. البته موضوع كوهنوردي هم به جاي خود باقي است و مواردي كه لازم است خانم از خودش بيان كند.

روش خودافشايي، شيوة مناسب آشنايي است. موضوعات گفت‌وگو، سرفصل‌هاي آن است و ترتيب موضوعات از ساده به مشكل است. افراد اگر از موضوعات ساده‌تر آغاز كنند در طول زمان هم براي خودافشايي راحت‌تر خواهند شد. و هم براي طرح مسايل مشكل‌تر و پيچيده‌تر، اعتماد بيشتري كسب خواهند كرد. و راحت‌تر مي‌توانند مسايل سخت‌تر را مطرح كنند. بنابراين اصلاً توصيه نمي‌شود كه در آغاز آشنايي در مورد موضوعات پيچيده‌ و تعارض گفت‌وگو شود. زماني كه رابطه شكل بگيرد و دو نفر باهم راحت شوند، به تدريج امكان ورود به مباحث دشوارتر، پيش خواهد آمد.

۱. يكي از سؤالات اساسي بسياري از افراد اين است كه اگر من يك مسئله خاصي داشته باشم كه از نظر جامعه «عيب» محسوب شود، اين مسئله را چه زماني بايد به طرف مقابل بيان كنم؟

۲. سؤال ديگري كه در اينجا مطرح است در مورد مسايل عاطفي قبلي است، كه احياناً با ديگران تجربه كرده‌ايم. آيا لازم است در اين‌باره خودافشايي كنيم يا نه و اگر لازم است كي بايد خودافشايي كنيم؟

۳. اطلاعات مربوط به ايدز و سلامت جنسي را چگونه از طرف مقابل سؤال كنيم؟

۴. آشنايي ج ن س ي بهتر است به چه نحوي باشد؟

۵. عشق زنده به گور شده را چگونه بفهميم؟

موضوعات گفت‌وگو:

در ازدواج ۱۵ موضوع اساسی وجود دارد که قبل از ازدواج لازم است دربارة تک‌تک آن موضوعات دختر و پسر / زن و مرد صحبت كنند و از نظرات یکدیگر مطلع شوند. در اهميت اين موضوعات همين بس كه با توجه به درصد تفاهم دو نفر در اين موضوعات، پيش‌بيني طلاق آن دو، در آينده امكان‌پذير مي‌شود. برخي از تست‌هاي روان‌شناختي كه طلاق آينده را پيش‌بيني مي‌كنند، با توجه به نزديك بودن يا دور بودن نظرات و عقايد هر دو نفر كه خواهان ازدواج باهم هستند در اين موضوعات، اين كار را انجام مي‌دهند. در صورتي كه تفاهم دو نفر در اين موضوعات زياد باشد، احتمال طلاق كاهش مي‌يابد و اگر تفاهم دو نفر در اين موارد كم باشد، احتمال طلاق افزايش خواهد يافت. بنابراين موضوعات زير از اين جهت اهميت دارد كه با طلاق آينده و رضايت‌مندي ازدواج ارتباط دارد.

موضوعات گفت‌وگو به قرار زیر است:

۱. سرگرمي‌ها و علايق

۲. باورها و ارزش‌هاي ديني

۳. دوستان

۴. اهداف، رشد و پيشرفت شخصي

۵. خویشاوندان

۶. رابطة صمیمانه با همسر

۷. خانوادة خود

۸. خانوادة همسر

۹. حلّ اختلاف

۱۰. پول و مسايل مالی

۱۱. خواسته‌ها و توقعات

۱۲. رويارويي با هيجان

۱۳. وظايف زن و مرد در خانواده

۱۴. فرزند

۱۵. موضوعات ج ن س  ي

 

۱. سرگرمي‌ها و علايق

۱-۱: سرگرمي‌ها، علايق و اوقات فراغت من

۲-۱: بيان سرگرمي‌ها و علايقي كه از آنها خوشم مي‌آيد.

۳-۱: بیان سرگرمي‌ها و علايقي كه از آنها بدم مي‌آيد.

 

۲. باورها و ارزش‌هاي ديني

۱-۲: انديشه‌ها، باورها و اصول ديني من: موصوعات بسيار متنوعي در مورد انديشه‌هاي ديني مي‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد. براي مثال، به موارد خدا، پيامبر، آخرت، ائمه، ظاهر مذهبي، باطن مذهبي، تجارب مذهبي، تقليد و … مي‌توان اشاره كرد.

۲-۲: رفتارهاي ديني من: رفتارهاي ديني شامل دو دسته واجبات و مستحبات است كه مي‌تواند به تفكيك موضوع گفت‌وگو باشد. واجبات از قبيل نماز، روزه، زكات، خمس، حج، حجاب و … مستحبات از قبيل دعا و نماز مستحبي، روزة مستحبي، صدقه، جلسات مذهبي، تلاوت قرآن، زيارت، ذكر و … مي‌باشد.

۳-۲: پرهيزهاي ديني من: موضوعاتي از قبيل «حلال و حرام»، «محرم و نامحرم» و “گناهان” مي‌تواند موضوع گفت‌وگو قرار گيرد. گناهان بزرگ شامل گناهان كلامي (دروغ، تهمت، غيبت، سخن‌چيني و …)، گناهان اقتصادي (رباخواري، خوردن مال يتيم، اسراف، قمار بازي و …)، گناهان ج ن س  ي  (زنا، نسبت زنا به فرد پاكدامن، لواط و …)، گناهان رفتاري (شرابخواري، قطع رحم، قتل، كمك به ستم‌گر، تكيه بر ظالم و …)، و گناهان معرفتي (مانند شرك، نااميدي از رحمت خدا و …) مي‌باشند.

 

۳. دوستان

۱-۳: باورها و ارزش‌هاي من در مورد دوستي و رفاقت: اين موضوع شامل مواردي از قبيل اهميت دوستي، دوستي با جنس موافق و مخالف، دوست صميمي، معناي دوستي و رفاقت، شرايط قطع رابطة دوستي، اعتماد به دوست، اهميت دوستي در قياس با خويشاوندي، رابطة همسرم با دوستانم، رابطه با دوستان همسرم، و … مي‌شود.

۲-۳: معرفي دوستانم و بيان كيفيت رابطه با آنها و كميت و مقدار رابطه با آنها: اين موضوع شامل مواردي از قبيل معرفي دوستان صميمي، دوستان قديمي، دوستاني كه به آن‌ها اعتماد دارم، دوستان كاري و دوستان خانوادگي، دوستان تحصيلي و … مي‌شود.

۳-۳: دوست شخصي و دوست خانوادگي: دوستان شخصي شامل دوستي‌هايي مي‌شود كه وارد فضاي خانواده نمي‌شوند و دوستان خانوادگي دوستاني هستند كه وارد خانواده مي‌شوند و با اعضاي خانواده نيز دوستي مي‌كنند. طرح ديدگاه‌ها در مورد ويژگي افرادي كه مي‌توانند وارد خانواده شوند، اگر دوستي وارد خانواده شد، نظر همسرم چقدر اهميت دارد، چه زماني دوستي خانوادگي محدود مي‌شود، چه زماني قطع مي‌شود، اگر يكي از همسران به يكي از دوستان خانوادگي بدبين شد چه بايد كرد؟!

 

۴. اهداف، رشد و پيشرفت

۱-۴: باورها و ارزش‌هاي من در مورد رشد و پيشرفت

۲-۴: افرادي كه در زندگي براي من الگو بوده‌اند و آرزوي من نزديك شدن يا همانندي با آنهاست: هركدام از ما در طول زندگي افرادي را به‌عنوان الگو و ايده‌آل در نظر داريم. الگوهاي هر فردي به طور غيرمستقيم بيان‌گر اهداف و ايده‌آل انساني اوست.

۳-۴: اهداف من براي رشد و پيشرفت در حوزه‌هاي:

اقتصادي (آرزوهاي اقتصادي من، ايده‌آل‌هاي من، اهميت رشد اقتصادي براي من و …)
تحصيلي (آرزوهاي تحصيلي من، ايده‌آل‌هاي من، اهميت رشد تحصيلي براي من و …)
اجتماعي (شهرت اجتماعي، نفوذ اجتماعي، قدرت اجتماعي، پُست، مقام، موقعيت و …)
شغلي (آرزوهاي شغلي من، شغل ايده‌آل من، چه شغل‌هايي را دوست دارم، از چه شغل‌هايي متنفرم و …)
معنوي (آرزوهاي معنوي من، ايده‌آل‌هاي معنوي من، اهميت رشد معنوي براي من و …)
۴-۴: برنامه‌هاي من براي رسيدن به اهدافم:

رشد اقتصادي (چه برنامه‌هايي دارم، چه كار مي‌كنم، چقدر وقت و انرژي صرف مي‌كنم و …)
رشد تحصيلي
رشد اجتماعي
رشد شغلي
رشد معنوي
۵. خويشاوندان

۱-۵: باورها و ارزش‌هاي من در مورد روابط خويشاوندي و صلة ارحام: شامل اهميت خويشاوندان و فاميل، اهميت ارتباط با آن‌ها، كيفيت و كميت يك ارتباط درست، ديد و بازديد با خويشاوندان، هديه دادن و هديه گرفتن، كمك كردن و كمك گرفتن، خبر گرفتن و خبر داشتن، راز گفتن و راز شنيدن، وقت گذاشتن و وقت گرفتن و …

۲-۵: معرفي خويشاوندانم و بيان كيفيت و كميت رابطه با آنها:

كيفيت رابطه شامل: اهميت آن فرد براي من، مؤثر بودن او، نقش او در زندگي من، چقدر از او خوشم مي‌آيد، چقدر دلم برايش تنگ مي‌شود، دوست دارم با او به سفر بروم يا نه، او را ببينم يا نه و …
كميت رابطه شامل: مقدار زماني كه براي هم مي‌گذاريم، تعداد دفعاتي كه او را مي‌بينم، مقدار تلفني كه به هم مي‌زنيم و …
۳-۵: مشكلات خويشاوندي

 

۶. رابطة صميمانه با همسر

۱-۶: نشانه‌هاي كلامي صميميت: شامل بيان كلمات و جملات محبت‌آميز، دوستت دارم، عزيزم، اسم مستعار، شوخي، بذله‌گويي، سربه‌سر گذاشتن، باهم حرف زدن، راز گفتن، خاطره گفتن، از خود گفتن، بيان وقايع روزانه، آيا در گفتن كلمات عاشقانه و ابراز محبت راحت هستم يا نه؟! و …

۲-۶: نشانه‌هاي رفتاري صميمت

۱-۲-۶: مناسبت‌هاي فردي و خانوادگي: از قبيل سالروز ازدواج، روز تولد، عيد نوروز، روز زن، روز مرد و …

۲-۲-۶: هديه: شامل باورها و ارزش‌هاي من در مورد قيمت هديه، ارزش هديه، اهميت هديه، ارزش معنوي آن، ارزش مادي آن، نظر ديگران و …

۳-۲-۶: نوازش: از قبيل دست يكديگر را در جمع گرفتن، كنار هم نشستن، خطاب كردن يكديگر در جمع و …

۴-۲-۶: رازداري

۵-۲-۶: از خود گذشتگي

۶-۲-۶: شگفت‌زده كردن

۷-۲-۶: كاري را باهم انجام دادن: از قبيل باهم غذا خوردن، باهم خريد كردن، باهم تفريح كردن، همراهي، همپايي، همبازي، باهم كار كردن، هم كاري، باهم فكر كردن، هم فكري، هم كلامي، هم‌دردي

 

۷. خانوادة خود

۱-۷: باورها و ارزش‌هاي خانوادگي ما: شامل مواردي كه براي خانواده مهم است، الگوهاي خانوادگي، ارزش‌هاي خانوادگي در مورد تحصيل، مذهب، حجاب، مسايل اقتصادي، كار، شغل، تلاش و …، آداب و آيين‌هاي خانوادگي، و …

۲-۷: كيفيت روابط خانوادگي ما

۱-۲-۷: استقلال و وابستگي اعضاي خانواده به يكديگر: شامل وابستگي‌هاي عاطفي اعضاي خانواده به يكديگر، وابستگي‌ها يا استقلال مالي اعضاء به يكديگر، استقلال مسكوني اعضاي خانواده و نظر خودتان در مورد محل سكونت آينده در مورد نزديك يا دور بودن به خانوادة اصلي، روابط و صميمت‌هاي بين اعضاء، باندها و جناح‌هاي داخل خانواده و …

۲-۲-۷:تصميمات خانوادگي: شامل تأثيرگذاري اعضاي خانواده در تصميمات آن‌ها، نافذ بودن نظرات آن‌ها، مهم بودن نظر آن‌ها، توجه به نظرات آن‌ها و …

۳-۲-۷: جايگاه اعضاي خانواده: شامل ميزان احترام و موقعيت و نفوذ آن‌ها در خانواده

۴-۲-۷: درگيري‌ها و كدورت‌هاي بين اعضاي خانواده

 

۸. خانوادة همسر

۱-۸: باورها و ارزش‌هاي خانوادگي ما در مورد رابطه با خانوادة همسر

۲-۸: باورها و ارزش‌هاي من در مورد خانوادة همسر: مادرشوهر / مادرزن، پدرشوهر / پدرزن، خواهرشوهر / خواهرزن، برادرشوهر / برادرزن

۳-۸:انتظاري كه دارم:

تصويري كه دارم …
انتظاري كه دارم …
رفت و آمد با …
تعارض با …
دخالت …
۴-۸: رابطة پدر و مادرم با خانوادة يكديگر:

يك الگوي مثبت
يك الگوي منفي
۵-۸: تفاوت:

تقاوت مادر همسر با مادر
تفاوت پدر همسر با پدر
تفاوت خواهر همسر با خواهر
تفاوت برادر همسر با برادر
۶-۸: اختلاف با خانوادة همسر

۷-۸: آزارهاي خانوادة همسر

 

۹. حلّ اختلاف

۱-۹: باورها و ارزش‌هاي من در مورد اختلاف‌نظر همسران: اين مورد شامل بودن يا نبودن اختلاف، پنهان كردن اختلاف، انكار كردن آن، پذيرفتن آن، موارد مثبت اختلاف‌نظر، موارد منفي اختلاف‌نظر، فرصت‌هايي كه اختلاف‌نظر براي همسران ايجاد مي‌كند و فرصت‌هايي را كه از بين مي‌برد، گفتن اختلاف‌نظر به ديگران، رازداري و اختلاف‌نظر و … مي‌شود.

۲-۹: تاريخچة اختلافات:

شخصي من با پدر و مادرم، برادر و خواهرم و دوستانم
پدر و مادرم باهم
خواهر و برادرانم باهم
۳-۹: روش حلّ اختلاف (من، پدر و مادرم، برادر و خواهرانم)

قهر
سكوت
صحبت كردن و گفت‌وگو
داد و بيداد
زد و خورد
ترك منزل
ميانجي كردن يك نفر ديگر
كمك تخصصي
۱۰. پول و مسايل مالي

۱-۱۰: باورها و ارزش‌هاي من در مورد پول: اين مورد شامل موارد زير مي‌شود: معناي پول براي من، اهميت پول براي من، مقدار كافي پول از نظر من، براي به‌دست آوردن پول حاضر به انجام چه كارهايي هستم و حاضر به انجام چه كارهايي نيستم، نگاه من به ثروتمندان، نگاه من به فقرا، آرزوها و روياهاي پولي و مالي من و …

۲-۱۰: رفتار پولي من تاكنون

درآمد
منابع درآمدي
پس‌انداز
خرج كردن
قرض يا وام گرفتن
قرض يا وام دادن
پول ربايي
۳-۱۰: شراكت اقتصادي همسران:

تصميم‌گيري پولي و مالي در خانواده
درآمد زن
مالكيت زن
مهريه: معناي مهريه براي من، اهميت آن، مقدار مناسب آن، معناي مهريه براي خانوادة من، اهميت آن براي خانواده، مقدار مناسب آن از نظر خانواده، افراد تأثيرگذار در تعيين مقدار آن، در صورتي كه خانواده‌ها به توافق نرسند چه خواهم كرد.
جهيزيه: معناي جهيزيه براي من، اهميت آن، مقدار مناسب آن، سهم مرد در تهية جهيزيه
مسكن: مسكن مناسب از نظر من، نظرم در مورد خريد مسكن، اجاره مسكن، محل مناسب، نزديك خانواده‌ها، دور از خانواده‌ها، سهم زن در تهية مسكن.
جشن: معناي جشن، اهميت آن، نحوة برگزاري آن خريد جشن، سهم هركدام از همسران در برگزاري و هزينه‌هاي جشن، هداياي جشن، مراسم و سنت‌هاي خانوادگي ما و …
۱۱. خواسته‌ها و توقعات

۱-۱۱: تاريخچة خواسته‌ها و توقعات من از ديگران: خواسته‌ها و توقعات من از پدر و مادرم، برادر و خواهرم و دوستانم به تفكيك يا هر فردي كه در جايگاه اين افراد بوده است.

۲-۱۱: روش من در بيان خواسته‌ها و توقعات:

بيان كلامي: رك و صريح به خود فرد بيان كلامي به ديگران و واسطه قرار دادن آن‌ها
بيان غيركلامي: به‌طور غيرمستقيم بيان كردن، از زبان ديگران گفتن، در مورد آن مسئله بدون اشاره به خود صحبت كردن، سكوت، غر زدن، گلايه و شكايت، قهر كردن، نخواستن و برعكس عمل كردن
۳-۱۱: وقتي خواسته‌ها و توقعات من برآورده نمي‌شود: غصه خوردن و غمگين شدن، قهر كردن، سرزنش كردن، خشونت، بيان مجدد، پافشاري برخواسته، رها كردن و بي‌خيال شدن، عقب‌نشيني و دوباره بيان كردن و …

۴-۱۱: خواسته‌ها و توقعات من از همسر آينده‌ام.

۵-۱۱: خواسته‌ها و توقعات من از ازدواج

 

۱۲. رويارويي با هيجان

۱-۱۲: با هيجانات اصلي چگونه روبه‌رو مي‌شوم و چه مي‌كنم؟

غم
شادي
خشم
ترس
۲-۱۲: چگونه هيجاناتم را بيان مي‌كنم و چگونه آن را بروز مي‌دهم؟

به پدر و مادر
به برادر و خواهرانم
به دوستانم
۳-۱۲: وقتي ديگران درگير يكي از اين هيجانات هستند، چه مي‌كنم؟

پدر و مادر
برادر و خواهرانم
دوستانم
۴-۱۲: رفتارهايي را كه از اطرافيانم نمي‌پسندم و از آن رفتارها بدم مي‌آيد.

وقتي غمگين هستند.
وقتي شاد هستند.
وقتي خشمگين هستند.
وقتي ترسيده‌اند.
۱۳. وظايف زن و مرد در خانواده

۱-۱۳: باورها و ارزش‌هاي من دربارة وظايف زن و مرد در خانواده: شامل نظر من در مورد جايگاه زن و مرد و نقش آن‌ها، برتري يكي بر ديگري، زن‌سالاري، مردسالاري، تفاوت زن و مرد از نظر من به لحاظ نقش‌ها و وظايف خانوادگي و …

۲-۱۳: وظايف پدر و مادرم در خانواده: شامل جايگاه پدر و مادرم، نقش هر كدام، وظايف هر كدام، چه كارهايي را هر كدام انجام مي‌دادند و چه كارهايي را انجام نمي‌دادند و …

۳-۱۳: وظايفي كه بر عهدة من خواهد بود.

تصميم‌گيري و مديريت
نظافت خانه
كسب درآمد
خريد
آشپزي
كارهايي كه مربوط به آمدن ميهمان است.
۴-۱۳: باورها و ارزش‌هاي من دربارة زن در جامعه

كار كردن زن
لباس مناسب
بيرون رفتن زن
آرايش
دوستان زن
حجاب
روابط اجتماعي زن
ميهماني‌ها و مراسم مختلط
تصميم‌گيري شخصي
مَحرم و نامَحرم
حجاب در برابر خويشاوندان نامَحرم
و …
۱۴. فرزند

۱-۱۴: تمايلات من:

تعداد فرزند
اهميت جنسيت فرزند
۲-۱۴: اگر بچه‌دار نشويم چه خواهم كرد؟

در حالي كه اشكال از من باشد.
در حالي كه اشكال از من نباشد.
فرزندخواندگي
درمان پزشكي
جدايي
همسر دوم
ادامة زندگي مشترك بدون فرزند
۳-۱۴: سقط جنين: باورها و ارزش‌هاي من در مورد سقط جنين، در چه شرايطي حاضر به انجام آن هستم و در چه شرايطي حاضر به انجام آن نيستم.

۴-۱۴: پيشگيري از حاملگي:

وظيفة چه كسي است؟
اطلاعات من تا چه حد است؟
۵-۱۴: زمان مناسب براي بچه‌دار شدن

 

۱۵. موضوعات ج نس ي

۱-۱۵: معناي رابطة ج ن س  ي  براي من

۲-۱۵: اهميت رابطة جن سي و تمايل به رابطة جن س ي

۳-۱۵: نقطه‌نظرات من در مورد موضوعات مسايل ج نس ي

۴-۱۵: معناي نداشتن رابطة جن س ي و كم بودن ارتباط جن س ي براي من

۵-۱۵: رفتارهاي جن س ي كه مورد قبول من است.

۶-۱۵: رفتارهاي جن س ي كه مورد قبول من نيست.

۷-۱۵: صحبت در مورد مسايل جن  س ي با همسر

۸-۱۵: خواسته‌ها و توقعات جن س ي من

۹-۱۵: پاسخ به درخواست‌ها و توقعات جن س ي همسر

۱۰-۱۵: مشكل جن س ي

۱۱-۱۵: انحراف جن س ي يا اعتياد جن س  ي

۱۲-۱۵: شك و ترديد

۱۳-۱۵: خيانت

۱۴-۱۵: همسر دوم

۱۵-۱۵: مورد تعرض و آزار قرار گرفتن، مزاحم داشتن

۱۶-۱۵: تجارب ج ن س ي   من

 

تأليف: مهدي ميرمحمد صادقي : تلخیص از علي مدديان پاك (كارشناس ارشد روان‌شناسي عمومي)

 

شما هم نظرتان را در باره روش گفت‌وگوی قبل از ازدواج و تجربه هایتان  را در این باره با دیگران به اشتراک بگذارید

این مطلب در دسته: مشاوره ازدواج قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه