لاغر کردن شکم و پهلو و کوچک کردن آن یکی از اولین آرزوهای هر شخصی است که در حال گرفتن رژیم های سخت و انجام تمرینات ورزشی است. گاهی لاغر کردن شکم تان غیر ممکن می شود.

aroosweb-111

در این مقاله دلایلی که مانع لاغر شدن شکم تان می شود را بررسی می کنیم.

اکثر سوالات افراد ( چرا شکم کوچک نمیشود )

چند ماهی است رژیم گرفته‌اید، روزی یک بار ورزش می‌کنید اما هنوز چربی‌های شکم سر جای‌شان سفت و محکم ایستاده‌اند و خیال رفتن ندارند. همین حضور ثابت، پیگیر و همیشگی چربی‌هاست که آن ذوق و اشتیاق اولیه برای لاغر شدن را می‌گیرد و ناامیدی است که دوباره سراغ‌تان می‌آید. با ناامیدی مجدد شروع به خوردن می‌کنید و دوباره چربی‌ها به آنچه می‌خواهند می‌رسند. یعنی جمع شدن و اجتماع و دورهمی همیشگی آنها. اما مساله مهم این است که چرا این چربی‌ها آب نمی‌شوند؟ چربی اضافی شکمی مخصوصا چربی احشایی یعنی آن نوع چربی‌ که دور اندام‌های‌تان را می‌گیرد، خبرهای خوبی برای شما ندارد. اگر رژیم و ورزش به آب شدن این چربی‌ها کمک نمی‌کنند، شاید دلیل اصلی هورمون‌ها، عوامل ژنتیکی یا سن و سال باشد. اگر با چربی‌های‌تان مشکل دارید، این مطلب را بخوانید تا ریشه مشکل را پیدا کنید.

 

به دلیل خوردن چربی های اشتباه، لاغر کردن شکم تان مشکل می شود

تحقیقات نشان داده است بدن ما با همه چربی‌ها یک جور رفتار نمی‌کند. جذب بالای چربی اشباع شده مثل چربی گوشت و لبنیات پرچرب با چربی احشایی بالا ارتباط دارد. چربی‌های اشباع نشده مثل چربی روغن زیتون، روغن کنجد، آووکادو و انواع ویژه روغن‌های اشباع نشده و چربی‌های امگا ۳ موجود در گردو و ماهی و تخمه آفتابگردان خواص ضدالتهابی دارند و اگر مقدار مناسب را به بدن‌تان برسانید، هم به سلامت شما کمک می‌کند و هم جلوی اضافه وزن را می‌گیرد. در صورتی‌که استفاده روزانه چربی‌های اشباع شده باعث افزایش جذب کالری و در نتیجه اضافه وزن می‌شود.

 

برای لاغر کردن شکم تان چقدر خودتان را به زحمت می‌اندازید؟

برای حذف این چربی‌ها از بدن‌تان باید ورزش را بیشتر کنید. تحقیقات نشان داده افرادی که فعالیت‌های ورزشی فشرده و سنگین دارند، بیشتر از افرادی که حرکات سبک روزانه انجام می‌دهند، چربی شکم‌شان را آب می‌کنند. در واقع ورزش‌های سبک و غیر فشرده و بدون برنامه ورزشی خاص هیچ تغییری در سایز چربی‌های شکمی ایجاد نمی‌کند.

 

آیا برای کوچک کردن شکم تان حرکت درست انجام می‌دهید؟

اگر دائم در حال دراز و نشست زدن هستید، پس راه طولانی برای دست تکان دادن و خداحافظی با چربی‌ها دارید. فقط دراز و نشست تنها نمی‌تواند شکم شما را شش تکه و صاف و بری از چربی کند. حرکات مکمل و تقویت‌کننده هم احتیاج است. کارشناسان ورزشی معتقدند بهترین حرکت کنار تمرین دراز و نشست، تقویت عضلات کمر، لگن و ماهیچه‌های اریب است که بخش‌های دیگر بدن را به کار می‌اندازد وهمه دست به دست هم می‌دهند تا چربی‌ها از بین بروند.

 

کم خوابی یکی دیگر از دلایلی هست که مانع لاغر شدن شکم تان می شود.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که ساعت ۲ شب تازه به تختخواب می‌روید و بعد از یک ساعت گوشی‌بازی تازه هوای خوابیدن می‌کنید، پس لطفا رویای شکم صاف را از سرتان بیرون کنید. کمر شما باریک نمی‌شود. طبق تحقیقی که روی ۷۰ هزار زن انجام شد، مشخص شد خانم‌هایی که شب‌ها پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند، ۳۰ در صد بیشتر از خانم‌هایی با خواب هفت ساعت در شب احتمال اضافه وزن دارند. پس قبل از اینکه با رژیم و ورزش‌های آنچنانی به فکر آب کردن چربی‌ها باشید، الگوی خواب‌تان را تغییر دهید. افراد بزرگسال باید هفت تا هشت ساعت خوب بخوابند.

 

استرس روی از بین بردن چربی های شکم تان تاثیر می گذارد.

امتحان دارید؟با رئیستان مشکل دارید؟صورت‌حساب‌ها و قبض‌ها روی هم جمع شده؟ برای آینده فرزندتان نگرانید؟ منبع استرس‌تان هر چه باشد، این را بدانید استرس زیاد کم کردن وزن به خصوص آب کردن چربی‌های شکم ی رابه تاخیر می‌اندازد. شاید یک از دلایل اضافه وزن، شما به غذاهای چرب در زمان اوج استرس باشد اما دلیل اصلی آن چیز دیگری است. وقتی استرس دارید هورمون کورتیزول در بدن‌تان ترشح می‌شود وهمین هورمون باعث می‌شود میزان جذب چربی در بدن بالا برود و سلول‌های چربی بزرگ و بزرگ‌تر شوند. پس یادتان باشد هر چه مقدار کورتیزول در بدن بیشتر باشد، شما هر روز چربی‌های احشایی بیشتری می‌بینید.

 

غذاهای آماده و فست فود مانع از بین رفتن چربی های دور شکم تان می شود

چربی شکمی با التهاب و ورم ارتباط زیادی دارد؛ پس اگر غذاهای آماده و فرآوری شده می‌خورید توانایی کم کردن چربی در بدن‌تان پایین می‌آید. غذاهای آماده و فست‌ فود سرشار از چربی‌های اشباع شده‌ای است که باعث بیشتر شدن وزن شما و اندازه چربی‌های دور شکمی می‌شوند. غذاهای طبیعی مثل میوه‌ ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار پر از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که خواص ضدالتهابی دارند و از جمع شدن چربی‌ها در شکم جلوگیری می‌کنند. غذاها و میوه‌هایی که فیبر دارند را در فهرست خریدتان جای دهید.

 

آیا بدن‌تان شبیه سیب است؟

چگونه شکم کوچک کنم

چگونه شکم کوچک کنم

اگر پاهای‌تان چاق نیست و بالا تنه هم به غیر از قسمت میانی در وضعیت مناسبی است، پس شکل اندام شما سیبی است. اندام‌های سیبی که در قسمت میانی بدن چاقی بیشتری دارد، برای لاغری باید تلاش بیشتری کنند. کارشناسان معتقدند کسانی که اندام سیبی دارند، کاهش چربی برای‌شان سخت‌تر می‌شود. البته کم کردن سخت می‌شود اما یادتان باشد غیر ممکن نمی‌شود. فقط باید تلاش‌تان دوبرابر یک فرد معمولی با چاقی شکمی باشد.

مانع دیگر لاغر شدن شکم و پهلو ها یتان ورزش اشتباه با مکمل اشتباه است

اگر اهل ورزش‌ های قدرتی هستید و عضله‌های‌تان را با قرص و داروهای مکمل بزرگ‌تر کرده‌اید، پس راه سختی برای مبارزه با چربی‌های شکمی دارید. کارشناسان ورزشی معتقدند داروهای مکمل نه تنها به شما برای لاغری کمک نمی‌کنند بلکه بعضی جاها قوز بالای قوز می‌شوند و باید تلاش اضافه‌ای برای حل مشکلاتی که درست می‌کنند، انجام دهید. بیشتر این داروهای مکمل مشکل‌های گوارشی هم به وجود می‌آورند که می‌تواند یکی از دلایل به وجود آمدن چربی‌های شکمی باشد.

 

سن‌تان بالا رفته؟

وقتی سن‌تان بالا می‌رود، بدن هم سنش بالا می‌رود. با اضافه شدن سن بدن مدل اضافه و کم شدن وزن هم عوض می‌شود. هم خانم‌ها و هم آقایان با کاهش سوخت و ساز و مبارزه با اضافه وزن مواجه می‌شوند. کارشنان به این نتیجه رسیده‌اند بدن یک زن ۲۵ ساله خیلی زودتر از یک زن ۳۵ ساله می‌تواند با چربی‌ها بجنگد. پس هر چه زودتر به فکر اصلاح الگوی تغذیه و البته ورزش کردن باشید. البته اگر سنی از شما گذشته ناامید نشوید. چربی‌ها در هر سنی آب می‌شوند، فقط باید تلاش‌تان بیشتر از دوران جوانی باشد.

 

تنبلی مانعی برای لاغر شدن شکم تان است

چربی‌ها اگر به جایی که دارند، دل ببندند، خیلی سخت از آنجا دل می‌کنند. اگر اهل تنبلی هستید و به زور از جای‌تان تکان می‌خورید، پس خیلی هم انتظار نداشته باشید چربی‌ها از شما جدا شوند.حتما برای خودتان برنامه روزانه متفاوتی ترسیم کنید. مثلا با یکسری کارهایی که از قبل انجام می‌دادید، خداحافظی کنید. اگر زانوهای سالمی دارید بالا رفتن از پله‌های خانه، مترو و مکان‌های عمومی را جایگزین آسانسور و پله برقی کنید. کمتر جلوی تلویزیون و لپ‌تاپ بنشینید. گهگاهی از روی صندلی بلند شوید و به صورت ایستاده بقیه کارهای‌تان را انجام دهید. در کارهای خانه هم تغییراتی به وجود بیاورید. تمیز‌تر از قبل شوید. هر دو سه روز یک بار کل خانه را تی بکشید.

 

مشکل هورمونی و لاغر کردن شکم

بعضی وقت‌ها همه چیز سر جایش است. همه ارگا‌ن‌ها خوب کار می‌کنند اما یک جای کار می‌لنگد. اگر رژیم غذایی دارید، ورزش می‌کنید، خواب‌تان سر جایش است و استرس هم ندارید، پس حتما بایک دکتر متخصص داخلی مشورت کنید. یک آزمایش ساده هورمونی نشان می‌دهد مشکل کجاست. اگر مشکل از هورمون‌ها باشد، بایک درمان ساده می‌توانید به جنگ چربی‌های شکمی بروید.

 

برچسب ها: , , , , , , , , , , ,
این مطلب در دسته: تناسب اندام قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه