ازدواج ایرانی,مشاوره خواستگاری,سبک زندگی,راه و روش زندگی,خواستگاری ,عروس,عروس کرج,کرج,تهران,کرج

ازدواج ایرانی

فرایند 1 خواستگاری

 خواستگار باید  با خود گل ببرد، بهتر است گل صورتی رنگ ( علامت حیات، لذت و زندگی) و از یك نوع باشند. در منزل عروس خانم روی یك میز كوچك گلدان با آب آماده باید باشد.

قبل از رفتن به خواستگاری و برای ایجاد زمینه كافی برای آمادگی خواستگار شونده به او و خانواده اش اطلاع  می دهد

هنگام خواستگاری فقط پدر و مادر و پسر با هم بروند ( یا جایگزین پدر و مادر با قیم ، پسران اینكار را در غیاب والدین انجام دهند.

خواستگاری حتماً‌باید بعد از ظهر باشد. ساععتهای بین 4 تا 7 .

لباس سنگین و محترمانه باید بر تن كرد. لباس آستین كوتاه، مدل های جلف و تركیب رنگ های كودكانه علامت نفصان عقل پسر و خانواده اوست.

اتاق انتخاب شده از طرف خانواده دختر باید كوچك و محدود باشد مثلاً 3*3 ( و مسافت راه رفتن تا حد امكان كوتاه شود.

پدر و مادر آنها حتماً باید در منزل باشند و عدم شركت آنها علامت نوعی مقاومت است. حضور بچه ها كلاً ممنوع است.

هرگز نباید از شیرینی تر استفاده کنید. در مراسم خواستگاری نباید شیرینی بزرگ آورده شود. ویا خورده شود . بلکه یك بشقاب كوچك شیرینی خشك نقلی روی میز یا محل پذیرایی قرار داده می شود و یك ظرف میوه قابل خوردن،. میوه های راحت الحلقوم باید مورد استفاده قرار گیرد.

به نحوی كه بدون آب ریزی، كثیف شدن سر و صورت باشد نظیر نارنگی،  گیلاس، آلبالو، زردآلو و … و نه میوه هایی نظیر انار، هندوانه، خربزه، پرتقال، گریپ فروت، آناناس، ونوشید نیهای مناسب فصل و فرهنگ طرفین ، نظیر چای، قهوه، شیر قهوه، نسكافه، آب میوه مثل آب پرتقال یا شربت معمولی نیز باید برای پذیرایی آماده باشد.

دستمال برای تمیز كردن سر و صورت و دست ها، سطل زباله، وسایل قابل دسترس، نزدیك و جای راحت برای شستن لازم است.

عروس خانم آینده باید حتماً‌ برای دقایقی حضور پیدا كند و غیبت كامل او علامت بدی است.

حتی در جوامع غربی نیز در این مراسم الكل سرو نمی شود. اساساً نوشیدنی مسكر علامت تمدن و تعقل نمی باشد. در خانواده هایی كه الكل می خورند (غیر مسلمان) در اتاق جداگانه الكل سرو می شود.

عروس و داماد در روز خواستگاری مضطرب و پرفشار هستند. توصیه می شود قبل از مراسم ، تكنیك تسلط بر استرس را به كار گیرند.

عروس و داماد باید لباس گشاد و راحت بپوشند.

بسیار خوب است كه دختر خانم قبل از آمدن میهمان ها برای پذیرایی و سلام و علیک و برخورد با میهمانان ، كمی تمرین كند.

خواستگار شونده باید آرام و با طمأنینه راه برود و آرام صحبت كند و آرام چیز بخورد و تعجیلی نداشته باشد.

بهترین تكنیك این است كه بعد از احوال پرسی خواستگار و خواستگار شونده، چند لحظه سكوت سنگین پیش بیاید. و معمولاً مادر عروس خانم سكوت را می شكند و می گویند كه خیلی خوش آمدید.

آقای داماد آینده و خانم عروس آینده بایستی خود را معرفی كنند.

خانواده داماد و خانواده عروس هر كدام جداگانه چند دقیقه ای در مورد خصوصیات فرزندان خود سخن می گویند.

بعد از معرفی می توان چیزی خورد و یا نوشید.باید نوشیدنی را آرام نوید،جرعه جرعه و نه یكباره.

بعد از تمام شدن صحبت ها لحظاتی سكوت برقرار می شود.

یك تا چهار هفته بعد می توان فرصت داشت كه جواب را اعلام نمود یا تلفنی خبر داد. خانواده عروس خانم تلفن می زنند و می گویند كه چه شده . عجله عروس و خانواده اش در جواب دادن ، علامت علاقه به راحت شدن از وضع فعلی و صورت گرفتن فوری ازدواج است و علامت بسیار بدی است و داماد عاقل وسالم در همین جا می تواند رابطه را قطع كند.

در مرحله بعد ، خانواده عروس به دیدن خانواده داماد می روند.

درجلسات دوم به بعد فقط بزرگترها حضوردارند ودخترخانم وآقاپسرحق شركت ندارند وفرصت می دهندكه تصمیمات لازم توسط بزرگترها گرفته شود.

قدری از صحبتها در مورد مهریه، جهیزیه، اعتقادات و مراسم و خواسته های متقابل می باشد.

بعد از مراحل فوق مشاوره صورت می گیرد بهتر است بعد آن ، مراسم عقد باشد و عاقد به خانه بیاید.

در لحظات خواستگاری نباید موزیك پخش شود و محیط بدون محرك باشد تزئینات زیاد و موزیك و آرایش و پذیرایی و نیز علامت بدی برای خانواده دختر است.

خانواده عروس و داماد باید در تمام لحظات توسط خودی ها بررسی شوند تا ایرادات ظاهری لباس و چهره ای خود را برطرف كنند. مثلاً دم در منزل عروس خانم آقای داماد توسط مادر كنترل می شود كه مرتب و منظم باشد.

باید دختر و پسر توسط والدینشان از نظر ظاهر، بیان، مكالمه و فرصت صحبت كنترل شوند. زیرا احتمال جذاب كردن رابطه از طرف هر دو نفر زیاد است.

اولین دیدار و رابطه رسمی ، ماندنی است. بایستی اولین دیدار را با توفیق و دقت بیشتری پشت سر گذاشت.

میزبان میهمان را در صدر مجلس می نشاند و خود در پایین مجلس و باید هر جا را میزبان تعیین كرده میهمان اطاعت كند.

در لحظات اول ، ملاقات داغ و سنگین می شود و گاهی به اجبار سكوت دیده می شود و به كرات تكرار میشود و خانواده میزبان هستند كه سكوت را می شكنند. اصولاً زنها به دلیل نیاز به حرف زدن زودتر سكوت را می شكنند.

در اساسی ترین مرحله ، در خواستگاری خانواده داماد علت آمدن خود را توضیح داده و توجیح كنند.

در موقع پذیرایی، عروس خانم آینده باید به نكات زیر توجه كند: سینی نباید زیاد سنگین باشد و روپوش پلاستیكی مخصوص داشته باشد. فاصله محل سرو تا محل پذیرایی باید خیلی كوتاه باشد. در بعضی موارد امكان ریزش چای و نوشیدنی وجود دارد باید سینی را دو دستی گرفت. باید اول به مادر داماد تعارف كرد و لبخندی برلب داشت و نه به شكلی كه از روی اجبار باشد دختر خانم قبلاً بایستی این نوع لبخند را در مقابل آیینه امتحان كند. نباید دختر خانم زیاد بخندد .هر وقت دختر خانم احساس كرد كه تحت فشار خنده پرسر و صدایی است دهانش را كمی باز كند حمله خنده تمام می شود. هر سینی باید حاوی شش نوشیدنی باشد و نوشیدنی باید بدون صدا و به مقدار كم در دهان كشیده شود. می توان از نی استفاده كرد. افراد فرصت دارند یك لیوان شربت را جرعه جرعه تا آخرین لحظات گفتگو بنوشند و قدری ته لیوان باقی بگذارند.

اساساً وسایل خوردن و نوشیدن، كمكی هستند برای مشغول شدن و كم كردن اضطراب و استرس و آرام شدن.

وقتی زنگ در توسط  خواستگاران ، بصدا در می آید ،خانواده عروس خانم با یك بار كوبیدن درب را باز نمی كنند زیرا عجله آنها علامت و اشتیاق ودلیلی بر ترشیدن دختر آنها میباشد.در ضربات دوم و سوم درب باز می شود و اگر دركاملاً باز باشد( از قبل ) معنی بسیار بدتری دارد. زیاد معطل كردن آنها هم پشت در كار غلطی است.

اعضای خانواده باید آنها را راهنمایی كنند و دم در حضور داشته باشند. اگر خانواده محترمی هستند و با فرهنگ بالا، باید گل را داد به دختر خانم ، و دخترنیز گل را در گلدان آماده می گذارد و سپس آن گلدان را ، روی میز می آورد.

وقت جلسة اول خواستگاری محدود است از 45 دقیقه تا یك ساعت و كمتر و بیشتر از آن نتیجه بخش نمی باشد. همواره صحبت های مهم در فرصت نه خیلی كوتاه و نه زیاد ارائه می شود.

پاسخ خانواده ی عروس از طرف پدر و مادر می باشد و می گویند ما از این ملاقات خوشحال هستیم. امیدواریم كه این اتفاق بوقوع بپیوندد و اگر ازدواج انجام شد اثر مثبت باقی می ماند. بعد نوبت آقا پسر  است كه خودش را معرفی كند و اسم خود را بگوید. سن و شغل و تحصیلات و موقعیت خود را بیان كند( بعد نوبت عروس خانم است ) سپس به مدت كوتاهی سكوت معنی داری حاكم می شود. دراین زمان همة افراد می توانند خود را تنظیم كنند.

در جلسه اول خواستگاری درباره ی عقد، مهریه، مسائل اقتصادی و مادی هیچ صحبتی نمی شود و بسیار خوب است كه محیط و صحنه شاد باشد.

در حالتی كه افراد در نهایت شادی هستند پذیرایی با شیرینی بهترین كاری است كه علامت دو چیز است: الف ـ پذیرایی از میهمان ب ـ پذیرفتن خواستگار

اساساً خداحافظی زمانی صورت می گیرد كه بزرگتر ها در خواست كرده باشند و حالتی خوش بر ارتباط حاكم باشد. اگر میهمانی خیلی گرم باشد فوراً جلسه را خاتمه دهید در غیر این صورت سنگینی و وقار از بین خواهد رفت.

باید در انتظار میزبان بود و اگر تا دو هفته خبر ندادند اشكالی ندارد و چه خوبست كه پاسخ مثبت یا منفی را بدهند. اگر جواب و پیام مثبت بود خیلی راحت می توان آن را اعلام كرد اگر پاسخ مثبت بود باید ساعت ملاقات تعیین شود تا آنها برای ملاقات بیایند و اگر منفی بود نباید بحث كرد و خداحافظی حتمی است. دو یا سه بار سماجت كافی اشكالی ندارد. در زندگی نباید به كسی آویزان شد زیرا در تمامی زندگی بعدی فرد سایه می اندازد به خصوص خانم ها نباید سماجت كنند. اگر همان فرد دوباره سراغ دخترت آمد به او باید جواب منفی داد ولی نباید غرور كسی در این میان شكسته شود.

صحبت در مورد مهریه طبق ضوابط تمام دنیا می باشد. چه خوب است كه زوجین و خانواده آنها مهریه را با مقایسه الگوی تمام زوجین مسلمان برا ی ازدواج یعنی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) مقایسه كرده وتعیین نمایند.مهریه های سنگین نشان عدم لحاظ اعتقادات و مسایل شرعی می باشد در ادیان دیگر مناسب اعتقاد و عرف آنها خواهد بود.

بعد از این دیدارها كه نتایج مثبت داشته ، ارتباط رسمیت پیدا كرده و مدت طولانی از شش ماه تا یكسال نامزدی (محرمیت) صورت می گیرد. نامزدی به معنی عقد نمی باشد. آقایان باید اصول اخلاقی را در دوران نامزدی (محرمیت) رعایت كرده و مسئله جنسی و عاطفی برای دختر بوجود نیاورند و همیشه تا موقع اجازه رسمی و قانونی رابطه جنسی به شخصیت و آقا باقی بمانند اگر نامزدی ( محرمیت) بهم خورد بگویند كه چه مرد آقایی بود كه دختر سالمی را پس داد. این رابطه باید مطابق فرهنگ و اعتقادات باشد. بهترین روش این است كه یكدیگر را به تنهایی ملاقات كنند. البته در یك رابطه اخلاقی و باید تعهدات اخلاقی رعایت شود. بعضی از مردان بسیار بد تربیت هستند مثلاً در دوران محرمیت حریم انسانی را می شكنند. در ایران دختر خانم باید مثل یك دختر خانم باقی بماند و اتفاق جنسی برای او بوقوع نپیوندد احترام به دختر خانم در دوران نامزدی احترام به خود می باشد و بعداً كه ازدواج كرد احساس خوبی نسبت به مرد خود خواهد داشت . جشن نامزدی باید خیلی خصوصی باشد زیرا ممكن است بعداً به هم بخورد و باید خانواده در درجه اول دو طرف باشند(حدود20نفر) و هیچگاه نباید تصور كرد كه این حلقه نامزدی حلقه دائمی می باشد. نباید روی یك فرد خیلی زود سرمایه گذاری عاطفی داشت زیرا كه باید بتوان بعد از شش ماه از او جدا شد. در پدیده عشق چسبندگی مرضی رخ می دهد كه زیر شش ماه جدایی مرضی اتفاق خواهد افتاد

این مطلب در دسته: مشاوره ازدواج قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه