ماکن دیدنی شهر کرج

پارک وموزه کرج,جاهای دیدنی کرج,گردشگری کرج,مناطق زیبای کرج,کرج

موزه کرج

برج میدانک :
این مکان زیبای تاریخی در روستای میدانک واقع در جاده کرج- چالوس قرار دارد .این مکان به نامهای برج سنگی گچسر،برج تهمینه، قصر میدانک نیز نامیده می شود.

پل آصف الدوله:
30 کیلومتری جاده اشتهارد در حوالی ماهدشت در روی رودخانه شور که در عهد ناصرالدین شاه توسط آصف الدوله ساخته شد .

پل سنگی ( آهنین راه):
واقع در روستای گچسر در جاده چالوس قرار دارد که اطلاعات دقیق از سازنده آن موجود نمی باشد ، و متاسفانه در اثر طغیان رودخانه و عوارض طبیعی بخش قابل ملاحضه ای از این اثر تاریخی تخریب گشته است.

بقعه امامزاده ام کبری و ام صغری:
در 68 کیلومتری جاده اشتهارد قرار دارد. این بنا متعلق به دوره صفوی است که در ادوار بعد از آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

بقعه امامزاده رحمان زید:
این مکان تاریخی نیز در 25 کیلومتری اشتهارد، واقع در روستای پلنگ آباد قرار دارد. دارای 3 گنبد آجری می باشدو بر طبق اطلاعات بجا مانده مربوط به قرن 7 الی 9 می باشد.

بقعه امامزاده شاهزاده سلیمان :
این اثر تاریخی نیز در 6 کیلومتری اشتهارد واقع گشته که متعلق به قرن 7 الی 9 می باشد .بنای این اثر تاریخی نیز آجری می باشد .

پیست اسکی خور:
در 23 کیلومتری جاده چالوس به صورت راه فرعی نزدیک در ورودی تاسیسات سد امیر کبیر و در روستای محلی خور قرار دارد.

پیست اسکی دیزین:
این پیست در حد فاصل جاده چالوس و هراز قرار دارد که همواره چه در فصل زمستان و چه در تابستان پذیرای توریست های خارجی و همچنین جوانان دوستار ورزش بوده است.این پیست با وسعت زیاد و شرایط مناسب جزء 40 پیست مرتفع و بزرگ جهان قرار دارد که همه ساله میزبان دوره های ورزشی مختلف بوده است .ارتفاع این پیست در حدود 3375 متر در گردنه و 3719 متر در قله می باشد، که در ارتفاع 2770 متری هتل این پیست قرار دارد که شرایطی مناسب جهت اسکان میهمانان این مکان ورزشی و تفریحی فراهم نموده است.

تپه باستانی مرد آباد :
این تپه در شهر ماهدشت واقع شده است که در دوره باستان یک معبد و قلعه به نام ناهید در آن قرار داشته است طبق اطلاعات موجود قدمت این قلعه و معبد مربوط به هزاره پنجم تا نهم قبل از میلاد است.

چشمه گلکیله( گیله گیله):
مسیر فرعی دوآب از جاده چالوس به منطقه شهرستانک منتهی می شود که پس از حدود 2 ساعت پیاده روی در ارتفاعات شهرستانک در دامنه کوه آهار بشم به چشمه گلکیله می رسیم .

چشمه وله:
در 70 کیلومتری جاده چالوس روستایی به نام وله وجود دارد که در ناحیه شمالی آن چشمه وله در فاصله 2 کیلومتری هتل زیبای گچسر قرار دارد. به دلیل خاصیت درمانی فراوان آب این چشمه و وجود املاح درمانی فراوان مورد توجه بسیاری از مشتاقان طبیعت قرار گرفته است.

آتشگاه:
نام روستای است در مجاورت دره زیبای دلمبر در شمال غرب کرج به فاصله 5 کیلومتری گوهردشت قرار دارد.علت گذاشتن این نام به دلیل وجود آتشکده قدیمی از زمان ساسانیان است.این آتشکده یکی از مناطق تفریحی و سیاحتی کرج به شمار می رود.

روستای ارنگه:
در شمال غربی کرج و در جاده چالوس در منطقه آدران راه فرعی به طول 4 کیلومتر وجود دارد که به روستای آدران منتهی می شود.این منطقه به دلیل چشم انداز بسیار زیبایی که دارد و همچنین به دلیل پوشش گیاهی فراوان و وجود چشمه و ابشار زیبا به یکی از بهترین و خوش آب وهوا ترین مناطق ییلاقی کرج تبدیل گشته است.فاصله آن تا مرکز شهر کرج در حدود 26 کیلومتر است.

روستای تاریخی هلجرد (هلگرد):
این روستا در نواحی شمال غربی کرج و در نزدیکی کمال آباد قرار دارد.آثار متعددی از جمله مسجد،آسیاب،درخت کهنه 800 ساله و قبرستانی از دوره قاجاریه به جای مانده است.

سد امیر کبیر:
این سد بر روی رودخانه کرج و در فاصله 25 کیلومتری جاده کرج- چالوس قرار دارد.طول تاج سد 390 متر و ارتفاع آن 180 متر و مساحتی حدود 4 کیلومتر را شامل می شود .از این سد استفاده های فراوانی به عمل می آید مثل: تامین آب شرب تهران،تامین برق آبی،مهار آب و جلوگیری از خسارت های احتمالی،تامین آب کشاورزی، استفاده های ورزشی و تفریحی و …

غار یخ مراد:
این غار در جاده چالوس بعد از دو راهی گچسر در قسمت غربی، کیلومتر 5 جاده فرعی نزدیک روستای کهنه ده قرار دارد.دهانه غار 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و طول غار 250 متر می باشد.

قلعه تنگ گسیل:
این قلعه در کیلومتر 60 جاده کرج- چالوس ،در حوالی پل دوآب( جاده فرعی 4 کیلومتری) قرار دارد.کوه های بلند و مسیر دشوار عبوری از جذابیت این قلعه نکاسته است.این قلعه بین دو روستای آزاد بر (سمت چپ) و شهرستانک (سمت راست) منتهی می شود.

قلعه دختر ( آتشگاه قصران ):
در ارتفاعات البرز مرکزی و در شمال خاوری شهر کرج و در روستای شهرستانک در گردنه 3150 متری آهار بشم قرار گرفته.قدمت این قلعه به دوره اردشیر ساسانی بر می گردد.آثار به جا مانده از این قلعه طاقی هلالی شکل که سبک معماری دوره ساسانی است می باشد.

کاخ شهرستانک:
در مسیر کرج-چالوس ،در قسمت شمال شرقی سد امیر کبیر در محل دوآب شهرستانک جاده فرعی به طول 13 کیلومتر منشعب می شود.این قصر تاریخی متعلق به ناصرالدین شاه قاجار بوده است.این کاخ در سال 1294 ﮬ .ق. به دستور شاه جهت استراحتگاه ییلاقی بنا شده بود.

کاروانسرای کندوان :
در کیلومتر 73 جاده کرج-چالوس و در 5 کیلومتری روستای گچسر، دره عمیقی وجود دارد که آثار بجا مانده ای بنا مشاهده می شود. بر طبق اطلاعات موجود قدمت این بنا به اواخر قرن 9 و اوایل قرن 10 ﮬ . ق. بر می گردد.

کندوان:

کوه کندوان در ارتفاعات 3350 متری در رشته کوه های البرز مرکزی قرار دارد . به علت قرار گرفتن این کوه در مسیر جاده کرج – چالوس در سال 1314ﮬ . ش. ساخت تونل کندوان آغاز گشت .طول تونل 1884 متر و عرض 5 تا 7 متر و ارتفاع 6 متر می باشد . فاصل کرج تا این تونل 79 کیلومتر می باشد، احداث این تونل سبب کوتاهی 13 کیلومتری جاده کرج-چالوس شده است.

بقعه امامزاده حسن :
این بقعه در میدان قدس (شاه عباسی) و در بلوار امامزاده حسن در مرکز شهر کرج واقع است.این بنا متعلق به سال 906 ھ .ق. می باشد، که به دستور شاه طهماسب اول صفوی ساخته شده است.

بقعه امامزاده حیدر:
بنای این امامزاده متعلق به دوره صفوی می باشد و در گرمدره (پل کلاک) در جنوب کرج قرار دارد.برای رفتن به امامزاده از جاده قدیم تهران-کرج می توان استفاده کرد.

بقعه امامزاده طاهر:
یکی از اماکن متبرکه مهم و مشهور شهر کرج آستان امامزاده طاهر(پسر امام زینالعابدین) می باشد. این امامزاده در جنوب آزاد راه کرج-تهران قرار دارد.بخشی از این بنا متعلق به دوره صفوی و بخشی معاصر است.بسیاری از هنرمندان در این مکان دفن شده از جمله: احمد شاملو، استاد علی اصغر بهاری، استاد حسن کامکار، غلام حسین بنان و…

بقعه امامزاده محمد:
آستان مبارک این امامزاده در گلزار شهدای حصارک،واقع در بلوار چمران. قدمت بنای امامزاده به حدود 400 سال قبل می رسد.

پل شاه عباسی:
این پل واقع در ورودی اول تهران به کرج و متعلق به دوره صفوی است.این پل دارای دو چشمه طاق، یکی بزرگ در شرق و دیگری کوچک در غرب است.قسمت اعظم پل بر روی چشمه طاق بزرگ قرار دارد.این پل در دوره قاجار مرمت شده است.

حمام تاریخی مصباح:
این بنا در اواسط دوره قاجار در مرکز شهر کرج (محله مصباح) و اطراف کاخ سلیمانیه در زیر زمین بنا شده است.این حمام دارای سربینه،رختکن،گرم خانه،خزینه،نظافت خانه، محل شستشو و شاه نشین می باشد.

قلعه صمصام:
یکی از آثار بجا مانده از دوره قاجار می باشد که در بخش مرکزی شهر کرج و در مجاورت پل شاه عباسی قرار دارد.دارای یک حیاط که در آن چهار برج وجود دارد.این قلعه جهت حفاظت از پل شاه عباسی و همچنین استفاده نظامی بنا شده است.

کاخ سلیمانیه:

در محدوده مرکزی شهر کرج و حد فاصل بلوار شهید چمران و امامزاده حسن، بین سالهای 1225 تا 1227 ھ .ق. در دوران سلطنت فتحلیشاه قاجار،به فرمان پسر او سلیمان میرزا توسط محمد حسین خان نظام الدوله اصفهانی (صدراصفهانی) احداث شد. کاخ شمس:
این بنا در زمینی به وسعت 111 هکتار با 2500 متر زیربنا بین سالهای 47 – 1345 در مهرشهر کرج، بلوار امام خمینی(ارم) جهت سکونت شمس خواهر محمدرضا شاه احداث گشته است. امروزه از این مجموعه به عنوان موزه و با نام مجتمع تفریحی شهید فهمیده استفاده می شود.

کاروانسرای شاه عباسی :
طبق شواهد در مرکز شهر کرج (قسمت جنوب غربی میدان قدس) قرار گرفته و تاریخی این بنا در دوره شاه سلیمان صفوی بین سالهای (1077- 1105ھ .ق. ) احداث گشته است.این بنا در زمینی به مساحت 3600 مترمربع و حیاط مرکزی 900 مترمربع احداث گشته است. 22 حجره، 5 اصطبل و بار انداز در اطراف و یک حوض سنگی در وسط و دو شاه نشین در ایوان های شرقی و غربی آن بنا شده است.قناتی در مسیر شمال به جنوب از داخل کاروانسرا می گذرد. یک چاه در بارانداز جنوب شرقی کاروانسرا موجود می باشد.

موزه جانورشناسی:
در سال( 1307 ھ .ش .) اولین موزه جانور شناسی ایران در کرج و در دانشکده کشاورزی به دستور دکتر جلال افشار تاسیس گردید.این موزه در خیابان دانشکده قرار دارد که همواره میزبان علاقمندان به محیط زیست و جانوری می باشد.

این مطلب در دسته: نقاط دیدنی کرج قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه