قله ناز به ارتفاع 4108 متر بعد از شاه البرز از مهمترین قلل منطقه طالقان می باشد که در شرق البرز غربی واقع شده است و از جنوب به دره چالوس و از شمال به طالقان محدود می شود . همچنین این کوه دارای جاده ای جیپ رو تا پناهگاه  می باشد. خط الراس شرقی اين قله به  قله های میشینه نو،‌ کهار ،‌ هفت خوان،‌کلاش ویا  وکرچان  ،  متصل می باشد. درشمال این خط الراس ، دره زیبای طالقان وروستاهایی مانند گته ده و آزاد بر قرار دارند. درجبهه جنوبی کوههای ناز و کهار روستاهای کلوان و کلها قراردارند. برروی یال جنوبی این کوه در ارتفاع 3250 مترجانپناه سیادر قرار دارد

قله کهار در حاشیه شرقی البرز غربی قرار گرفته ،از سمت جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج واز سمت شمال به دره پهناور طالقان محدود می شود.کلمه کهار در فرهنگ دهخدا بنام یکی از شخصیت های شاهنامه آمده است وهمینطور نام قومی تاریخی معنی شده است وشاید هم این کلمه بخاطر اینکه از دو جزء که یا کاه + ار تشکیل شده بمعنی کاه آورنده و زاینده کاه وگیاه باشد .

کهار، کوه بزرگ و مرتفعی است که از سمت شمال شرق توسط گردنه سیرابشم به قلل هفت خوانی و کرچان و از سمت غرب به قلل ناز و وارکش متصل می‌گردد و از شمال به آبادی‌های گرآب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آبادی‌های کلوان و کلها محدود می‌شود. مسیر اين قله در ماههای گرم سال عادی و به صورت کوه پیمایی میباشد ، در زمستان دارای برف و مه سنگین و نیازمند تجربه کافی در کوه نوردی زمستانه میباشد . برای رسیدن به قله این کوه چند راه از روستاهای اطراف وجود دارد روستاهای کلوان و کلها در جنوب شرقی کوه و راه روستای گته ده در شمال کوه .که راه روستای کلوان معمولترین راه می باشد.

روستای کلوان در41 کیلومتری شهر کرج در محور کرج به چالوس قرار گرفته است  در کیلو متر 33 جاده کرج به چالوس بعد از سد با رسیدن به روستای سیرا وارد فرعی سمت چپ شده وبعد از 8 کیلومتر با گذر از روستاهای اویزر و آیگان به روستای کلوان با مردمی بسیار خونگرم رسید.باحرکت از روستای کلوان وسوار شدن بر یالی که به قله منتهی میشود بعد از طی 4.5 کیلومتر به جانپناه کهار مي رسيم که در ارتفاع 3190 متری قرار دارد وظرفیت تقریبا 10 نفر راجهت شب مانی دارد .

قله پورا به ارتفاع 2886 متر از سطح دريا در شمال ‌شرق شهرستان کرج و كيلومتر 15 جاده چالوس قرار دارد . موقعيت جغرافيايي قله از جنوب به روستاي كندر ، از شمال به روستاي ارنگه ، از غرب به روستاي آدران و از شرق به قله پهنه سار ختم مي شود

آب و هواي قله در بهار: خنک و بارانی ،تابستان : نیمه معتدل و گرم، پاییز : سرد و زمستان : خیلی سرد و برفی جبهه شمالی آن در اکثر مواقع مسیر صعود می باشد و در فصل زمستان بایستی به صورت کاملأ فنی اجراء شود از ضلع جنوبی کاملأ چیدمان قله به صورت صخره ای می باشد . صعود به این قله  بدون راهنما توصيه نمي شود. همراه داشتن آب ضروری می باشد .

قله پهنه سار که به آن گندم چال یا پهنه حصار یا پشته بند هم گفته میشود با 3400 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران و استان البرز واقع شده و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد.رودی که از دامنهٔ شرقی این کوه سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود، آبشار سنگان را می‌سازد و در نهایت به رود کن می‌ریزد. این رشته‌کوه بین جاده سولقان و جاده چالوس قرار داشته و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد منتهی می‌شود

مهمترین مسیر های صعود به قله :

جبهه شمال شرقی، از جاده امام زاده داود و روستای سنگان
جبهه جنوبی، از جاده چالوس و روستای واریش
جبهه غربی، از جاده چالوس و روستای خور( نزدیکترین و راحت ترین مسیر دسترسی (
جبهه غربی، از جاده چالوس و روستای چاران
جبهه جنوب غربی، از جاده چالوس و روستای کندر

آبشار زیبای خور با ارتفاع 50 متر در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتری جاده کرج – چالوس  واقع شده  است .

قله ناز کرج,گردشگری کرج,سیرو سیاحت در کرج,جاهای دیدنی کرج,کرج

قله ناز کرج

روستای کلوان در کرج ,جاهای دیدنی کرج,گردشگری کرج,lمکانهای دیدنی کرج

روستای کلوان

دشت زیبا در کرج,جاهای دیدنی کرج,گردشگری در کرج,مکانهای زیبای کرج

دشت کرج

بیجی کوه در کرج,مناطق دیدنی کرج,گردشگری در کرج,کرج

بیجی کوه

پارک وموزه کرج,جاهای دیدنی کرج,گردشگری کرج,مناطق زیبای کرج,کرج

موزه کرج

واژه خور مخفف خورشيد است ، روستاي خور با داشتن ارتفاع 2800 متري در دامنه غربي قله گندم چال که داراي 3600  متر ارتفاع از سطح دريا در شمال غرب تهران و يکي از مناطق مرتفع البرز مرکزي مي باشد و داراي طبيعت منحصر به فرد از نظر منطقه اي است

در تابستان داراي هواي خنک و عاري از رطوبت است و مناطق ديدني همچون قله ها و دره هاي سرسبز و پيچ در پيچ و باغهاي زيبا را دارا مي باشد.

یکي از شاخص هاي منحصر به فرد آن آبشار خور است . آبشار از روستای خور  تقریبا 2 کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان 30 الی 45 دقیقه از میان درختان زیبای  سیب ترش، گوجه سبز، زردآلو و گیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید.

در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا ، آب آبشار یخ زده  و منظره واقعا زیبایی رو ایجاد میکند و به دلیل ارتفاع برف رسیدن به آبشار نیز سخت تر میشودپیست اسکی خور هم در نزدیکی روستای خور قرار دارد و بزرگترین پیست اسکی ایران محسوب میشود

قله دشته یا وسیه ” ارتفاع 2530 متر ”

روستای وسیه انتهای حصار و در ورودی شرقی شهر کرج واقع شده . پس از گذشتن از میدان وسیه و گذر از تونل زیر گذر جاده چالوس وارد دره وسیه می شویم که این دره به سمت شرق تا قله دشته ادامه دارد. در راه تا رسیدن به انتهای دره وسیه در فصول گرم سال حداقل ۲ چشمه وجوددارد که طبعا در فصول پرآب به تعدادشان اضافه می گردد.

مسیر، سبز ، دارای سایه و در بسیاری از جاها دارای پوشش درختی است. مسافت از میدان وسیه تا آخرین چشمه چیزی در حدود ۵ کیلومتر می باشد که با شیب ملایم از وسط دره وسیه تا آخرین چشمه که معمولا محل اتراق گردشگران و کوهنوردان است ادامه دارد.

در صورت قرار گرفتن بالای قله ، قلل دماوند ، منار،  پورا ، ناز ، کهار، هزار بند ، پهنه سار و هفت خانی را میتوان دید .  جانورانی مثل خرگوش و روباه در این منطقه دیده میشود. زرشک کوهی از گیاهانی است که به وفور در این منطقه به چشم میخورد .

قله دوبرار

واقع در : شمال غربي  ، البرز مرکزی  ارتفاع : 2448 متر

ازسمت شمال بوسیله گردنه آتشگاه به جاده چالوس ، ازسمت غرب توسط ارتفاعات روستای آتشگاه ( قديمي ترين روستاي كرج ) به روستای برغان ،ازسمت شرق بوسیله گردنه سیا کلان به قله عظیمیه (بیجی کوه) واز سمت جنوب بوسیله شهرک های بهارستان ،باغستان و گوهردشت به شهر کرج متصل می باشد.

از ویژگیهای بارز این قله این است که از هر چهار جهت امکان صعود به آن مقدور می باشد. و هم از داخل شهر وهم از طرف سد کرج وجاده چالوس بخوبی نمایان است.  دیگر ویژگی این قله مسیر های  آسان و در دسترس بودن برای ساکنان شهر کرج بخصوص اهالی شمال این شهر می باشد. شکل ظاهری این کوه باعث نامگذاری آن بدین اسم شده است . روی قله دو تپه مجاور به هم با کمترین اختلاف ارتفاع هست که بسیار به هم شباهت دارند به همین دلیل به دو برار مشهور شده اند ارتفاع یکی 2448 وارتفاع دیگری 2439 متر از سطح دریا می باشد

در روی قله های دوبرار چند سوراخ چند متری حفر شده است که احتمالا این حفره ها یا جهت یافتن اشیا قدیمی کندوکاو شده ویا با توجه به قدمت این حفره ها جهت روشن کردن آتش و علامت دادن در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است  . این کوه از محله باغستان کرج براحتی قابل دسترسی است ولی می توان با طی یال شمالی کوه نور هم خود را به قله دو برار رسانید که این مسیر مقداری طولانی تر است .

مسافت رفت وبرگشت ازاین مسیر از میدان مجسمه تا قله دوبرار در حدود 17 کیلو متر می باشد ولی چنانچه از طرف باغستان از روی خط الراس صعود کنید و از همان مسیر نیز برگردید چیزی حدود 6 ساعت وقت نیاز دارید این مسیر از نظر مسافت کمتر از مسیر کوه نور میباشد علاوه برآنکه بکر تر نیز میباشد.

بیجی کوه

  بیجی به معنی خشک وبی گیاه می باشد

واقع در : عظیمیه کرج  ، البرز مرکزی  ارتفاع : 2350 متر

درجه سختی : متوسط

بهترین زمان برای این منطقه : تمام فصول

شهر کرج از سمت شمال و شمال شرقی در احاطه کوههای البرز مرکزی قرار گرفته  از نزدیکترین این کوهها به شهر کرج میتوان قله دشته در شرق به ارتفاع 2650 متر و بیجی کوه (عظیمه ) در شمال به ارتفاع 2350 متر ودو برار که ارتفاع برار اول 2450متر وارتفاع برار دوم 2470 متر است نام برد

این مطلب در دسته: نقاط دیدنی کرج قرار دارد برای مشاهده مطالب این دسته یا گروه کلیک کنید

ارسال دیدگاه